Велико Желев не вижда проблем с получените аванси за „Хемус“
Собственикът на „Хидрострой“ е на мнение, че арестът му е част от предизборната кампания

© ECONOMIC.BG / Стопкадър
Собственикът на „Хидрострой“ Велико Желев, чиято компания има сключен договор за строителство на част от автомагистрала „Хемус“ по силата на инхаус процедура с държавното дружество „Автомагистрали“, заяви, че не вижда нищо незаконно в раздадените аванси за десетки милиони.
Коментара си той направи след като бе освободен от ареста срещу гаранция от 20 хил. лв. Желев е с повдигнато обвинение за изнудване на свой служител, както и нанасяне на лека телесна повреда.
За „Хемус“ държавата е определила правилата на търга. „Автомагистрали“ обявява търг и „Хидрострой“ се явява като всички други фирми. Била е избрана и както всички останали фирми и на нея ѝ е даден аванс, полагащ се по договор. Той е обезпечен с гаранция. Не виждам нищо незаконно в това“, заяви Желев пред Нова телевизия.
Припомняме, че вътрешният министър Иван Демерджиев на два пъти призова прокуратурата да разследва Желев и за раздадените десетки милиони аванси за строежа на аутобана.
В края на 2021 г., когато бившият вътрешен министър Бойко Рашков оповести, че парите за „Хемус“ са изнесени в чували, стана ясно, че „Хидростой“ е получила 48.8 млн. лв. аванс за лот 8. Рашков тогава намекна, че Желев е свързан със схемата, като заяви, че „един велик и жилав строител“ е превел 20 млн. лв. в Обединените арабски емирства.
Собственикът на „Хидрострой“ заяви, че компаниите му, които по негови думи са над 20 в различни сектори, получават много по-големи аванси за всеки един договор.
Работим с НКЖИ, с „Булгартрансгаз“, в други държави взимаме аванси, това незаконно ли е?“, попита реторично той.
И допълни, че са върнати 70% от 48-те милиона, отпуснати като аванс за „Хемус“. Той обясни, че „от всеки сертификат и доставка пропорционално се припада от аванса.“
Северната скоростна тангента
Относно тънкия асфалт на Северната скоростна тангента, Желев заяви, че не е правилно да се правят изводи само от една взета ядка.
Това не е ревизия. От всички 10 ядки, една е с по-тънък асфалт, другите са с от 28 до 32 см. Защо виждате една ядка и казвате „ето тука има кражба и половината магистрала я няма?“
По думите му договорът за обекта се е изпълнявал от консорциум, в който е участвала и „Хидрострой“, но е имало още „10 подизпълнители, отделно е имало 50 доставчика“. Компанията изпълнява десетки обекти и други хора на терен са отговорни за изпълнението, обясни Желев. Той дори даде пример с обект, за който е станало ясно, че не е изпълнен качество и за него е отговарял въпросният пострадал, който е подал сигнала срещу Желев за изнудване.
„Разбрахме, че такива хора като Благой Антонов (бел. р. – подалият сигнал) са работили некачествено, не са изпълнявали проекта и за наша сметка го направихме втори път. Не може да знаем всеки един служител какви ги върши.“
Не се притесняваме от проверки. Няма нарушения в строителството.“
Припомняме, че арестът на Желев се случи само дни, след като регионалният министър Иван Шишков, заяви, че Европейската прокуратура ще се заеме с липсващия асфалт по Северната скоростна тангента в София. Обектът е построен от фирма на Желев, поръчката е за над 150 млн. лв. и е финансирана с европейски средства.
Желев отрече да е нанасял побой на служителя си и заяви, че това е начин пострадалият да го рекетира. Впоследствие допълни:
В избори сме, друго ли нещо очаквате?"