„Кражбата на магистрали“ – сериалът, в който живее България
Регионалният министър Иван Шишков се надява Европрокуратурата да разследва и строежа на Северната скоростна тангента в София

Снимка: БТА
Сериал „Кражбата на магистрали“ – така регионалният министър Иван Шишков описа резултатите от постоянните проверки на основните магистрали в страната. Досега той обяви няколко случая на липсващ асфалт и то в големи количества. По думите му това е основната причина магистралите да са в изключително лошо състояние и „буквално да се разпадат“ само няколко години, след като са били построени или ремонтирани.
В последния един месец, в който правим проверки на магистралите и пътищата в страната, проверките се превърнаха в сериала „Кражбата на магистрали“. Защото при всяка проверка излиза едно и също нещо – между 25 и 30% липса на асфалт“, заяви министърът в интервю за „Нова телевизия“.
За да продължим да ползваме магистралите обаче, те се нуждаят от основен ремонт, който ще трябва да се извърши за сметка на държавата, с пари от бюджета. Ведомството готви проекти на проблемните участъци, за да може дейностите този път да бъдат изпълнени по закон, а не както до сега – основни ремонти да се правят без строителни книжа и да се представят за текущи.
За ремонта обаче на тези магистрали ще платят всички българи, защото парите ще трябва да се осигурят от държавния бюджет“, обясни Шишков.
По думите му проблемът не е само в строителните фирми, но и в управлението на държавата. Допълни, че монетата всъщност има две страни – политическа и криминална – и със сигурност някъде има престъпление, защото някой някъде се е разписвал. Министърът подчерта, че за строителството на всички тези обекти е имало и строителен надзор, който се е разписвал за тяхната експлоатация.
Северната скоростна тангента
По отношение на Северната скоростна тангента в София, Шишков коментира, че по първоначална информация най-вероятно в основата на аутобана ще се намери и шлака.
Това означава, че е сложен друг материал, не този, който следва да бъде поставен”, каза Шишков.
Той изрази надежда, че както Европейската прокуратура ще се заеме с този участък, така и българската прокуратура ще вземе отношение за трасетата на магистралите „Марица“ и „Хемус“.
Ремонтът на Графа
За емблематичния „ремонт на ремонта“ на ул. Граф Игнатиев, министърът заяви, че проверката е показала, че има проблем с бетона, който се рони, но и с качеството на полагането му. Именно на това се дължат пропаданията в района.
Изненадохме се от настилката. Около 46% от плочките се оказват с ниска носимоспособност, а са със сертификат за по-висока“, заяви Шишков.
По думите му обаче ремонтът е в гаранция и МРРБ работи със Столична община, за да се намери решение.
Държавата е в капан
По отношение на големите суми (около 776 млн. лв.), които МРРБ преведе на строителите преди месец, включително и по спорни инхаус договори, Шишков коментира, че държавата е в капан.
За строителството на първи, втори и трети лот на магистрала „Хемус“, които се строят по инхаус, е имало два варианта - или да се плати за извършените дейности и да продължи изграждането по старите цени, както е по договорите, или да спре строежите, при което обаче те трябва да се консервират и това да коства още пари на данъкоплатците.
В първи лот имаше започнати мостови съоръжения, които ако не бяха завършени, трябваше да бъдат премахнати. С плащането на строителя на първи лот успяхме да предотвратим този проблем.“