Българите не знаят колко им струва дебитната карта

Расте и портфейлът от кредитни карти, коментира Мартин Богданов, директор "Персонално банкиране" в Пощенска банка

4574 ~ 2 мин. четене
Автор: Атанас Христов

Голяма част от притежателите на дебитни карти у нас не знаят колко им струва използването на пластиката при различните операции - теглене на пари от банкомат или плащане на стоки и услуги чрез POS терминал или по интернет. За това говорят резултатите от анкета за употребата на дебитни карти сред 1070 потребителите на портала "Моите пари".

Почти 82% от анкетираните са отговорили, че използват картата си от над 5 години. Въпреки това голяма част от потребителите не знаят какви такси и кога се удържат при използването на банковия продукт, както и дали им се олихвява сметката.

Повече от 1/4 от запитаните (25.7%) отговарят, че не са наясно с таксата, която дължат при теглене от банкомат. Още по-голяма част от картодържателите - 40.6% нямат представа каква такса дължат при теглене на пари от банкомати извън България. Анализаторите обясняват този факт с ниското използване на дебитни карти зад граница.

Не е малък и процентът на картодържателите, които не знаят, че сметката им се олихвява - 32% от запитаните. Други 45% пък знаят, че сметката по дебитна карта им носи лихва, но не знаят колко точно.

Основните причини за притежаването на дебитна карта са получаване на работната заплата и удобството да не носиш пари в брой, коментира Иван Стойков анализатор в "Моите пари". Изпълнителният директор на финансовия портал Деян Василев поясни, че след обобщаването на резултатите от анкетата ще започне 3-месечна образователна кампания на потребителите.

Най-често дебитните карти все още се използват за теглене на пари от банкомат (55%), като 72% от анкетираните са отговорили, че предпочитат устройството на банката издател.

"Все повече от нашите клиенти обаче започват да използват картата за безкасово плащане на POS терминал или за покупки по интернет", обясни Мартин Богданов, директор "Персонално банкиране" в Пощенска банка, която е официален партньор на информационно-образователната кампания. Той припомни, че през 90-те години на XX в. българската икономиката работеше основно с "кеш", като най-лесният начин за популяризиране на дебитните карти беше обвързването на преводите на работната заплата.

Мартин Богданов изнесе данни, от които става ясно, че 55% от клиентите на Пощенска банка имат карта Maestro, след което се нареждат Visa Electron, MasterCard и Visa Classic. "90% от нашите клиенти имат една дебитна карта, което говори за лоялност", коментира Богданов. По думите му клиентите на Пощенска банка теглят повече от банкомати на конкурентни финансови институции, което означава, че не са чувствителни към таксите, които дължат за тези операции.

"Портфейлът от кредитни карти расте, което вероятно се дължи на бонусите, които предлагаме, за да популяризираме този продукт", очерта още една тенденция Мартин Богданов. По думите на Деян Василев бумът при потребителските бързи кредити е причина за по-малкия ръст на издадените кредитни карти. "Добре е хората да имат една кредитна карта, която да ползват при нужда от плащане на сметки, вместо за това да теглят бърз кредит, който е с много по-висока лихва", посъветва Василев.

Подкрепи Economic.bg