Дран, дран, недодран... електроенергиен сектор
Само пет месеца след началото на новия ценови период ДКЕВР реши, че цените на електроенергията могат да се намалят
Нова година, ново поевтиняване на цената на електроенергията. „Така им се пада”, ще кажат много потребители, „на чуждестранните монополисти (електроразпределителни дружества), които източват страната”. И на американските ТЕЦ-ове (Мини Марица изток 1 и 3). И на фотоволтаичните централи. И на кой ли още не. „Народните врагове” в сектора се увеличиха драматично през последните години, което гарантира безапелационната победа на популизма над здравия разум.
Само пет месеца след началото на новия ценови период Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) реши, че цените на електроенергията могат да се намалят. Да не би нещо в системата да се е променило? Има няколко сценария, при които цената обективно може да се намали, сред които:
- по-ниска цена на енергийните ресурси – цената на въглищата от Мини Марица-изток беше увеличена в средата на август;
- по-висока ефективност при производството на електроенергия или нейния пренос и разпределение – малко вероятно на фона на ежегодно орязваните от ДКЕВР инвестиционни разходи на дружествата;
- по-високо потребление в страната – за периода август-ноември то се увеличава с 1,4% на годишна база;
- по-висок износ – за периода август-ноември той се увеличава с 10% на годишна база, но е едва с 0,9% над нивата си от 2011 г., когато цените на регулирания пазар бяха по-високи.
От всичко това се вижда, че цената не просто не трябва да се намалява, а трябва да расте, най-малкото заради по-скъпите въглища и заради липсата на инвестиции в сектора. Ако пък има обективни фактори, които наистина да наложат поевтиняване на електроенергията въпреки гореизброените проблеми, то ДКЕВР можеше поне да ги спомене в своето решение. Мотиви към него няма.
Понижението на цената на електроенергията на регулирания пазар е за сметка на по-ниски производствени цени за топлофикационните дружества и ТЕЦ „Варна” (при по-висока цена на въглищата), както и по-ниска цена за разполагаемост на АЕЦ „Козлодуй”, ТЕЦ „Марица Изток 2” и ТЕЦ „Бобовдол”. Това решение води до два въпроса: можеше ли това понижение да се случи през август 2013 г., а не през януари 2014 г.?; ако да – защо не се случи?; ако не – какво го позволява сега? Ако понижаването на цената е било възможно по-рано, но не е било предприето, значи потребителите са плащали по-високи цени, отколкото е трябвало. Ако не е било възможно, а по-всичко личи, че положението в сектора не е по-добро в сравнение с 2011 г., трето поредно намаление на цените в рамките на десет месеца изглежда като поредната тежест на врата на сектор, борещ се да излезе от блатото, в което се намира.
Заедно с всичко това се намаляват цените и за пренос, разпределение и достъп до мрежата. След като „Електроенергийният системен оператор” (ЕСО) беше отделен от „Националната електроенергийна компания” (НЕК), изведнъж таксата за пренос на електроенергия беше отрязана наполовина – от 9,71 лв./Мвтч на 4,15 лв./Мвтч. Пет месеца не представляват достатъчно технологично време за повишаване на ефективността на мрежата с над 50%, за да е възможно подобно намаление. Това, плюс липсата на мотиви, навежда на мисълта, че решенията целят единствено и само финансиране на НЕК за сметка на системния оператор. Тук отново стои въпросът дали свалянето на цената не е било възможно и по-рано.
Същото се отнася и за електроразпределителните дружества. Цената за пренос и достъп през мрежите за средно и ниско напрежение на ЕВН и Енерго-Про са намалени с по близо 9%, а на ЧЕЗ – с по близо 10%. Такова намаление няма да предизвика проблем, единствено ако ефективността на мрежата е подобрена, а загубите и авариите са намалени. Това обаче е невъзможно, защото за настоящия ценови период ДКЕВР не признава дори и 1 лв. от инвестиционните програми на дружествата. Ако няма инвестиции, няма как разходите за пренос и достъп да намаляват, а дори ще се увеличават с амортизирането на мрежата.
При всички тези намаления не става ясно защо НЕК ще продава енергията с 4,8% по-скъпо. Отговор на гатанка може да се намери в доклад на Сметната палата от септември 2013 г. относно дейността на ДКЕВР, според който „в сектор „Електроенергетика“ са извършвани промени, които водят до изменения в ценообразуващи елементи и с това е нарушена регулаторната рамка и енергийните дружества са принудени да работят в непредвидима регулаторна среда. Нормативно приетият модел за регулиране на цените на електрическата енергия, действащ през одитирания период, не е ефективен. Независимостта на регулаторния орган остава открит проблем въпреки нормативно въведените изисквания за независимост, публично и прозрачно упражняване на правомощията на ДКЕВР в съответствие с европейските директиви. Реалната независимост на регулаторния орган може да се постигне чрез промяна на модела в посока на елиминиране на зависимостта му от изпълнителната власт.” С други думи причината НЕК да купува по-евтина електроенергия и да плаща по-ниски цени за преноса ѝ, но да я продава по-скъпо е чисто политическа и няма нищо общо с техническите и финансовите нужди на сектора. Логиката е следната: „предприятието е в тежко финансово състояние и трябва да му се помогне”. Това че помощта е за сметка на всички останали в електроенергийната система, включително потребителите, не е важно.
Институт за пазарна икономика (ИПИ), www,ime.bg