Търговските вериги без непазарни такси
Промени в Закона за защита на конкуренцията внесоха четири парламентарни групи
Големите търговските вериги, които притежават „значителна пазарна сила” скоро няма да могат произволно да искат всякакви такси за всеки един продукт от неговите производители или доставчици, съобщи председателят на Комисията за енергетика и икономика към парламента Мартин Димитров за www.economymagazine.bg. Това ще стане с промени в Закона за защита на конкуренцията. Четири парламентарни групи – Синята коалиция, ДПС, Коалиция за България и ГЕРБ са внесли съставения от тях проектозакон в Народното събрание миналата седмица.
Получихме много сигнали от бизнеса, че търговските вериги изискват от производителите да заплащат множество такси , за да допуснат продуктите им да се продават в магазините. Веригите събират отделна такса „вход” за всеки един продукт, такса”реклама”, такса „рожден ден”/на веригата/, такса „празник” и други. Ясно е, че това е злоупотреба с пазарна сила, коментира Мартин Димитров.
Обединихме се Герб, СДС, БСП, ДПС с Министерството на икономиката, енергетиката и туризма/МИЕТ/ и Българската стопанска камара/БСК/ да се въведе понятието „значителна пазарна сила”, когато се поставят непазарни условия за останалите търговци на пазара, обясни председателят на парламентарната комисия.
Комисията за защита на конкуренцията/КЗК/ ще направи Методика, която описва различните непазарни практики и санкции, които ще се налагат от Санкциониращия орган КЗК.
Това е европейска практика.
За да премахнем субективната оценка на КЗК, между първо и второ четене на проектозакона, въз основа на събраните досега жалби , депутатите вносители ще определят конкретно видовете практики, които са неприемливи и законът ще санкционира.
Няма да се бърза с разглеждането на закона в комисиите, за да се огледат и преценят от всички страни текстовете, каза Димитров.