Възраждането на дирижаблите

Гигантските аеродинамични балони са били една от перспективните форми на транспорт през първата половина на миналия век. Днес те изглежда изживяват ренесанс, а сред инвеститорите в сектора са компании като Google и имена като музиканта Брус Дикинсън

Технологии

Автор: Александър Александров

Вероятно едно от най-вълнуващите събития в света на интернет през последните месеци е обявяването на плановете на Google да се заеме с покриването с достъп до мрежата на слабо развити региони в Африка. Амбициозният проект обещава да промени облика на света, позволявайки на населението на някои от най-бедните държави в света да получи равен достъп до информация, знание и съдържание. А по-впечатляващ от целта на начинанието е може би само начинът, по който Google планира да осъществи това – чрез дирижабли. Компанията ще използва мрежа от управляеми балони, наречени High – Altitude Platforms, които ще предоставят телекомуникационен сигнал за потребителите в отдалечените селски региони в Сахара, Югоизточна Африка и други части на континента. Тези не особено използвани днес транспортни средства са избрани поради редица свои предимства – възможност за дълга автономна работа, енергийна ефективност и достъпна цена. Това ги прави особено подходящи за изпълнението на задачи, които днес са присъщи по-скоро на телекомуникационните спътници – покриване на огромна територия и милиони потребители с интернет сигнал.

Впечатляващият проект

е само един от примерите от последните месеци за възобновяващия се интерес към едно от най-старите транспортни средства в света – аеростатите. Това общо наименование включва всички летателни апарати, изпълнени с газ (най-често хелий), което ги прави по-леки от въздуха и им позволява да летят самостоятелно. И докато по-малката разновидност на този тип съоръжения – балоните – се използва на много места по света за туристически, рекламни или спортни цели, то техните по-големи братя – дирижаблите – вече повече от половин век тънат в забрава и поне до скоро бяха отписвани като фактор за развитие на световния транспорт.

 

Повече четете в брой 37 на сп. "Икономика"

Коментари: 0