Airbus А380 създава незабравимо преживяване за пътниците
Самолетът е изключително екологичен и комфортен

© ECONOMIC.BG / Стоян Йотов
Офер Киш е Старши директор "Продажби" за Централна и Източна Европа в Lufthansa. Economic.bg разговаря с него по време на посещението на най-големия пътнически самолет в света Airbus A380 в София, който събра хиляди зрители на Летище София. Г-н Киш разказа на нашия екип за пазара и развитието на бизнеса в Централна и Източна Европа, полетите на Lufthansa и бъдещите планове на компанията.
Как се развива бизнесът ви в България и как той се позиционира на фона на Източна Европа?
Като начало бих искал да започна с целия регион, тъй като аз отговарям за Централна и Източна Европа. Щастлив съм, че на повечето от пазарите в тези държави се наблюдава по-голям икономически растеж и се очакват по-добри резултати през 2017 г., в сравнение със ситуацията в Западна Европа.
Ако вземем например средната прогноза за растеж за този регион, то тя е 3% за 2017 г. В Западна Европа тя е 1,5-2% растеж. Аз имам късмет да отговарям за този регион, има добра прогноза и голям потенциал за растеж.
Много се радвам, че България, като част от моето портфолио, е с такива положителни резултати през тази година. За следващата година прогнозата е отново положителна за цялата група на Луфтханза.
На какво се дължи това изоставане на Западния регион спрямо Източна Европа?
Причините са няколко. За щастие икономиките в този регион растат и се развиват по-бързо от Западна Европа. Държавите в този регион са много атрактивни за инвеститорите. Първо, защото разходите за труд са много близки. Същевременно обаче служителите имат по-добра квалификация. Комбинацията от ниски разходи за труд и висока квалификация на служителите, водят до успеха.
Планирате ли нови полети от България?
Два пъти годишно в Луфтханза се събираме и правим планиране на мрежите. Хората, които се занимават с продажби, ни казват каква е ситуацията на пазара и какви са потенциалните нужди в бъдеще. На базата на тази информация ние решаваме дали да добавим допълнителни полети по даден маршрут, или да пуснем по-голям самолет. За момента сме доволни от развитието ни в България и не изпитваме нужда да увеличим броя на самолетите, или броя на полетите за зимния сезон.
Догодина ще видим дали ще има по-голямо търсене и ще преценим дали има нужда от допълнителни самолети по маршрутите до Франфурт, Мюнхен, Цюрих или Виена.
Истината е, че пълният самолет не винаги означава непременно печеливш полет. За да се постигне печалба, трябва да имаме правилната комбинация от билети - трябва да имаме минимален брой пътници в бизнес класа, минимален брой в икономическата класа, която е с гъвкави билети и друг брой пътници, които купуват най-евтините билети.
За да имаме необходимия доход, ние трябва да постигнем правилната комбинация от пасажери, в противен случай полетът няма да бъде печеливш. Ние постоянно правим изчисления и ако има нужда да добавим полет, ще го направим.
Кой е най-ключовият пазар в Източна Европа?
В региона на Източна Европа най-голямата държава по отношение на брой дестинации и приходи е Полша. Там имаме цели седем дестинации.
Какви са плановете ви за развитие в следващите 5 години?
Няма съмнение, че авиацията дава възможност за по-голяма мобилност на хората между различните държави. Използването на авиокомпаниите за хората, както и фактът, че в бъдеще все повече хора ще пътуват, е очевиден.
Не мога да направя точни прогнози в момента за следващите 5 години в тази част от света. Мога да каже обаче, че ако тенденциите продължат, ще имаме постоянен растеж на годишна база. Политическите развития в Европа и извън Европа в последните 12 месеца, имайки предвид и Brexit, имиграцията, ме карат да мисля, че не би било разумно да се ангажирам с прогноза за следващите 5 години.
Наскоро компанията Airbus обяви съкращаване на производството на самолетите А380. Как вие оценявате А380 като цяло?
Не мога да говоря от името на Airbus. Ние сме техни клиенти и имаме най-голямата флота. Ние имаме 14 машини А380. Вече 6 г. работим с тези самолети и сме много доволни, те са много надеждни. За тях обаче трябва да запълним местата и да имаме достатъчно търсене. Те са много екологични. Наричаме ги 3-литровите самолети, защото за един пасажер за 100 км са необходими 3 литра керосин. Когато самолетът е пълен, той е много екологичен и икономичен.
Най-големият пътнически самолет Airbus A380 преди броени дни за първи път кацна на Летище София. Какво е чувството да се возиш на такава машина?
Клиентите обичат този самолет. Той не само отвън изглежда добре, той е много тих, предлага комфорт и е много плавен. Ако пасажерите могат да избират, те винаги биха избрали А380. Откакто имаме в нашата флота най-големия пътнически самолет в света, винаги има хора, желаещи да се качат на него. Удобствата, които той предлага са много.
Двуетажният самолет може да превози 509 пътници и разполага с четири класи. Горният етаж на самолета предоставя 8 места в първа класа и 78 места в бизнес класа. В основният салон могат да се превозят 371 пътници. Новата Премиум икономична класа също е в основния салон и предлага по-голямо пространство за краката на 52-ма пътници.
Българите за пръв път успяха да се докоснат до Airbus A380 и да видят с очите си колко приятно и различно може да бъде пътуването им, особено когато е на дълъг път. За посещението в България дори пуснахме специална оферта за возене на А380. Тя беше валидна два дни (16 и 17 октомври), като билетът бе на цена от 380 евро до нашите дестинации в Северна Америка през Франкфурт. Искаме да дадем възможността българите да участват и да усетят преживяването да се возят на Airbus A380.