Автомобилните компании съкращават 80 000 работни места по света
Ако беше страна, автомобилната индустрия щеше да е шестата по големина икономика в света
~ 3 мин.
Оказва се, че това е една от най-лошите години за автомобилните работници по целия свят на фона на свиващото се търсене и тектоничната промяна в технологиите на превозните средства. Само Daimler AG и Audi обявиха съкращения на почти 20 000 работни места само през изминалата седмица.
Общо производителите на автомобили ще елиминират над 80 000 работни места през следващите години, сочат данни, събрани от Bloomberg News. Въпреки че съкращенията са съсредоточени в Германия, САЩ и Великобритания, по-бързо развиващите се икономики не са имунизирани и и там автомобилните производители планират да намалят дейността си.
Немските компании се присъединиха към General Motors Co., Ford Motor Co. и Nissan Motor Co. в масивните ограничения, активирани през последната година. Промишлеността се разпилява, тъй като търговското напрежение и въвежданите мита повишават разходите и затрудняват инвестициите и тъй като производителите преоценяват работната си сила в епоха на електрификация, автономно шофиране и услуги на споделени превози или при поискване.
Глобалната автомобилна индустрия ще произведе 88,8 милиона автомобили и лекотоварни автомобили тази година, което е почти 6% спад в сравнение с преди година, според изследователят IHS Markit.
Съкращения се планират и в Китай, където работят най-голям брой хора в бранша и се отчита спад на продажбите. Стартъпът за електрически превозни средства NIO Inc., който загуби милиарди долари и чиито акции са листвани на борсата в Ню Йорк, планира резки съкращения на около 20% от работната си сила до края на септември, освобождавайки над 2000 работни места.
„Продължаващото забавяне на световните пазари ще продължи да ограничава маржовете и печалбите на автомобилните производители, които вече бяха засегнати от увеличените разходи за научно-изследователска и развойна дейност за автономна технология за шофиране“, казва Джилиън Дейвис, анализатор от Bloomberg Intelligence. „Много автомобилни производители сега са фокусирани върху планове за спестяване на разходи, за да се предотврати ерозията на маржа.“
Това, че е ранен лидер в електрификацията, не пощади и Nissan, която е в смут след ареста на бившия председател Карлос Гон преди година.
След спад на печалбите до рекордно ниски нива от десетилетия, японският автомобилен производител премахва 12 500 позиции през следващите години във фабриките си по целия свят, за да намали разходите, тъй като бърза да обнови застаряващата си гама модели. Преработената версия на електрическата Leaf, която дебютира по-късно от планираното заради скандала с Гон, не дава на компанията голям тласък през тази година.
Работещите в автомобилните заводи обаче се надигат. Повече от 46 000 американски работници на GM организираха 40-дневна стачка тази есен - най-дългата срещу компанията от почти половин век -, но успяха да накарат компанията да държи отворена само една от четирите американски фабрики, които планира да затвори.
На 22 ноември около 15 000 души излязоха на улицата, за да протестират срещу съкращения на работни места и затваряне на фабрики в Щутгарт - германският град, който е дом на глобалната централа на Daimler, Porsche и доставчика на основни части Robert Bosch GmbH.
Протестиращите на историческия площад на град Шлосплац носеха червени шалчета, надуваха свирки и размахваха червени знамена в подкрепа на мощния германски профсъюз IG Metall, който организира демонстрациите. Висши служители на профсъюзите, които представляват работници в Mercedes-Benz, Audi и много производители на части, твърдят, че компаниите използват пренасочването към електрическите превозни средства като оправдание за прокарване на по-дълбоки съкращения и увеличаване на печалбите.
Притесненията за работните места се оказаха оправдани. Audi обяви седмица по-късно, че ще премахне до 9 500 позиции в Германия до 2025 г., докато компанията-майка Volkswagen AG се подготвя за скъп преход към електромобили. Daimler обяви планове да уволни повече от 10 000 служители по целия свят.
Общо производителите на автомобили ще елиминират над 80 000 работни места през следващите години, сочат данни, събрани от Bloomberg News. Въпреки че съкращенията са съсредоточени в Германия, САЩ и Великобритания, по-бързо развиващите се икономики не са имунизирани и и там автомобилните производители планират да намалят дейността си.
Немските компании се присъединиха към General Motors Co., Ford Motor Co. и Nissan Motor Co. в масивните ограничения, активирани през последната година. Промишлеността се разпилява, тъй като търговското напрежение и въвежданите мита повишават разходите и затрудняват инвестициите и тъй като производителите преоценяват работната си сила в епоха на електрификация, автономно шофиране и услуги на споделени превози или при поискване.
Глобалната автомобилна индустрия ще произведе 88,8 милиона автомобили и лекотоварни автомобили тази година, което е почти 6% спад в сравнение с преди година, според изследователят IHS Markit.
Съкращения се планират и в Китай, където работят най-голям брой хора в бранша и се отчита спад на продажбите. Стартъпът за електрически превозни средства NIO Inc., който загуби милиарди долари и чиито акции са листвани на борсата в Ню Йорк, планира резки съкращения на около 20% от работната си сила до края на септември, освобождавайки над 2000 работни места.
„Продължаващото забавяне на световните пазари ще продължи да ограничава маржовете и печалбите на автомобилните производители, които вече бяха засегнати от увеличените разходи за научно-изследователска и развойна дейност за автономна технология за шофиране“, казва Джилиън Дейвис, анализатор от Bloomberg Intelligence. „Много автомобилни производители сега са фокусирани върху планове за спестяване на разходи, за да се предотврати ерозията на маржа.“
Това, че е ранен лидер в електрификацията, не пощади и Nissan, която е в смут след ареста на бившия председател Карлос Гон преди година.
След спад на печалбите до рекордно ниски нива от десетилетия, японският автомобилен производител премахва 12 500 позиции през следващите години във фабриките си по целия свят, за да намали разходите, тъй като бърза да обнови застаряващата си гама модели. Преработената версия на електрическата Leaf, която дебютира по-късно от планираното заради скандала с Гон, не дава на компанията голям тласък през тази година.
Работещите в автомобилните заводи обаче се надигат. Повече от 46 000 американски работници на GM организираха 40-дневна стачка тази есен - най-дългата срещу компанията от почти половин век -, но успяха да накарат компанията да държи отворена само една от четирите американски фабрики, които планира да затвори.
На 22 ноември около 15 000 души излязоха на улицата, за да протестират срещу съкращения на работни места и затваряне на фабрики в Щутгарт - германският град, който е дом на глобалната централа на Daimler, Porsche и доставчика на основни части Robert Bosch GmbH.
Протестиращите на историческия площад на град Шлосплац носеха червени шалчета, надуваха свирки и размахваха червени знамена в подкрепа на мощния германски профсъюз IG Metall, който организира демонстрациите. Висши служители на профсъюзите, които представляват работници в Mercedes-Benz, Audi и много производители на части, твърдят, че компаниите използват пренасочването към електрическите превозни средства като оправдание за прокарване на по-дълбоки съкращения и увеличаване на печалбите.
Притесненията за работните места се оказаха оправдани. Audi обяви седмица по-късно, че ще премахне до 9 500 позиции в Германия до 2025 г., докато компанията-майка Volkswagen AG се подготвя за скъп преход към електромобили. Daimler обяви планове да уволни повече от 10 000 служители по целия свят.
Ако беше страна, автомобилната индустрия щеше да е шестата по големина икономика в света, според Fircroft, техническа фирма за наемане на работа. Само в Германия, когато се включват местните операции на чуждестранни производители, около 150 000 работни места може да бъдат изложени на риск през следващите години, според оценките на Центъра за управление на автомобилите в близост до Кьолн.
Облаците започнаха да се струпват и над американските производители на автомобили миналата година, когато Ford разкри планове за дългогодишно преструктуриране на 11 милиарда долара. Оттогава компанията направи поредица от частични обявления, като намали приблизително с 10 процента световните си работни заплати и затвори шест завода: три в Русия и по един в САЩ, Великобритания и Франция. От около 17 000 работни места, които Ford елиминира, 12 000 ще бъдат в Европа.