България губи на почти всички пазари извън ЕС

Спадът към Турция е над 10%, към Китай – повече от 35%

България губи на почти всички пазари извън ЕС
392 ~ 2 мин. четене
Георги Желязков Автор: Георги Желязков

Стойността на българския износ в посока държавите извън Европейския съюз за първите десет месеца на годината е намаляла с 12.3% на годишна база. Това показват данните на Националния статистически институт (НСИ) към октомври. Спадът е на почти всички пазари за българските стоки, а към основните понижението е с двуцифрени темпове. От статистиката се вижда, че изоставането вече не е само при суровините и нефтопродуктите, а се разпростира при почти всички групи стоки.

Данните по групи стоки показват, че най-големият спад е при напитките (алкохолни и безалкохолни) и при тютюневите изделия. Тук основната причина се крие в спирането на износа на „Булгартабак“ за Близкия изток, което се случи в началото на април. Именно тогава статистиката отчете първия голям спад в тази група стоки. 

Традиционен за всички месеци на 2016 г. е спадът на стойностния обем при суровините и петролните продукти. Тук причината може да се търси във все още по-ниските цени на международните пазари спрямо същия период на предходната година.

През последните няколко месеца статистиката показва, че падат продажбите на някои преработени продукти. Така например износа на храни и животни намалява с близо 10% на годишна база. Химичните вещества, които бяха бързо растяща стока през миналата година, вече изостават с над 20%. Заради ситуацията в Русия и Украйна намалява и износът на машини и оборудване – с 5%.

Данните по търговски партньори показват, че България губи основни пазари. За десет месеца сме изнесли стоки за едва 3 млрд. лв. към Турция, което е с над 10% по-малко спрямо същия период на миналата година. Спадът в посока Китай е внушителните 35%, в посока САЩ понижението е 25%, а към Русия – 16%. Сърбия, който е вторият най-голям пазар за българска продукция, отчита 7.5% по-малко внесени стоки от България.

Подкрепи Economic.bg