Бизнес етикет на хоум офиса
Успешното онлайн присъствие изисква също толкова възпитание и грижи, колкото и в реална среда

© ECONOMIC.BG / Pixabay
През 2020 г. изразите „вкъщи съм“ и „на работа съм“ се оказаха почти синоними. Когато кухненската маса, терасата и диванът се оказаха офис пространства, правилата на бизнес средата претърпяха промени, които доказаха, че успешното онлайн присъствие изисква също толкова добро възпитание, колкото и в реална среда.
Според проучването Digital Etiquette от май 2020 г. на международната консултантска компания Adaptavist за 82% oт работещите от дома си новият бизнес етикет е всекидневна грижа и усилие. Най-голям е стресът при т.нар. милениуми, като по-възрастните възприемат по-спокойно рисковете и грешките в новата дигитална или хибридна офис среда.
Какво казват експертите? Ани Давидкова, преподавател по Бизнес етикет и протокол, казва, че домашният офис олекотява бизнес етикета, което понякога води до грешки, но създава възможност за повече оперативност и ефективност. „Спретнатият външен вид, подходящо делово облекло, както и адекватното делово общуване са задължителни. Нито за миг не бива да забравяме, че работим. Необходимо е да сме в добра кондиция, на разположение в рамките на работното време и професионално и технически обезпечени с функционираща и проверена работна техника, независимо къде се намираме. Последното е наша отговорност,“ пояснява тя.
Невена Басарова, основател на Първа детска академия за добри обноски и сертифициран експерт по бизнес етикет, допълва, че концентрацията ни следва да е на нивото, което имаме и в офиса. „Бизнес етикетът е създаден, за да осигури комфортна среда за преговори, така че по-бързо и лесно да се постигнат по-високи положителни резултати. Докато сме в Zoom среща, не бива да си пишем нещо странично на компютъра, да гушнем детето си, да сготвим, и после да се върнем на бюрото. Подсигуряването на тишина и пълна концентрация може да не е лесна задача, но обясним ли на хората, с които живеем, че те са важни за нас, най-вероятно ще получим разбиране“, съветва тя.
Работният ни кът трябва да е максимално изчистен от разсейващи детайли. Понякога семейната библиотека създава подходящ фон, но той може и да отвлича вниманието от нашите думи или презентация. Изберете неутрален фон, а по отношение на облеклото Ани съветва: „Идеята на деловото облекло, и в домашна среда също, да следва думите на Емануел Унгаро: „Ако не си спомняте с какво е била облечена една дама, значи тя е била облечена безупречно“.
Невена допълва, че спретнатият и чист вид е задължителен. „Бялата или бледо синята риза са идеален вариант, защото това са цветовете на бизнеса. В дадени случаи блуза с якичка и къс ръкав е приемлива, но ризата задължително трябва да бъде с дълъг ръкав. За дамите препоръчвам дискретен грим - малко гланц и евентуално цвят на бузите, особено ако светлината срещу тях не е добра“.
Успешната бизнес среща изисква подготовка. Невена препоръчва да бъдем на работната си позиция поне 10-15 минути преди уговореното време, за да направим технически проби на компютъра си, да прегледаме презентацията си, да се уверим, че всички вкъщи знаят, че влизаме в среща. Закъсненията и техническите неизправности са още по-сериозни подводни камъни при онлайн общуване. Доброто възпитание при срещите във виртуална среда включва лек разговор за разчупване на атмосфера, представяне на събеседниците - старомодни прийоми на етикета, които не излизат от мода.
Невербалната комуникация е много важна. Все повече компании изискват служителите им да включват камерите си по време на виртуални срещи, защото визуалният контакт е важен за концентрацията, за поддържане на екипния дух. Затова е препоръчително, ако не сме го направили досега, да се огледаме в камерата си преди началото – дали изглеждаме чисто и спретнато, дали не правим неосъзнато мимики, или докосваме често косата, лицето си.
Невена предупреждава, че отсрещната страна ни вижда посредством видеоизображение, а то засилва в пъти възприятията от нашите съзнателни и несъзнателни мимики, жестове и невербални знаци. Не бива да да избягваме усмивките, защото усмивката личи и по очите, дори и ако по някакво причина сме с маска.
„Важно е да бъдем чути, разбрани и приети. Всичко, което пречи за това, е необходимо да бъде избягвано“, уточнява Ани. Съветва ни да не се предоверяваме на усещането, че вкъщи и стените помагат. Невена допълва, че сред най-често срещаните грешки при онлайн срещите са закъснението и храненето пред екрана. В по-небрежна обстановка можем да си позволим да изпием кафето си със събеседника ни, но това следва да бъде изрично уговорено. „Наложената ситуация е добра възможност да затвърдим навиците си за добър етикет при работата от дистанция“, казва тя.
„Добрите обноски смазват колелата на бизнеса. Успешната професионална реализация не би могла да се осъществи без обичайното делово общуване, независимо къде и за какъв период от време ще е необходимо да бъде осъществено“, завърша и Ани.