Бизнес от майки за майки
Онлайн средата отвори нови възможности за развитие на предприемачество в тази ниша

© ECONOMIC.BG / Фото Калина Серафимова
Христина Лисник
„Какво искат майките?“ е въпрос, чийто отговор струва поне един милион долара. Вероятно дори и повече, ако се доверим на статистиките за високия ръст на пазара на бебешки и детски стоки и услуги за родители.
Според данни от INKwoodReasearch от 2016 г. той се очаква да нараства с 4,7 % на годишна база в периода 2017-2025 г. Според проучване на Grand View Research, Inc., увеличението е дори 5,5% с перспективата печалбите от този пазар да достигнат 16.78 млрд. долара през 2025-а. Супермаркетите, дрогериите и аптеките са основните канали за дистрибуция на стоките на първите четири компании в сектора, но интернет културата, е-търговията и иновациите променят пазара. В него движещата сила са родителите, представители на поколението Милениум (родените между 1981 и 2000 г.). Те са активни онлайн потребители на информация и търговия, искат да живеят „зелено“, въпреки урбанизацията, и възприемат с лекота иновации, които да им позволят да са по-мобилни и успешни като родители и като професионалисти. Те имат сериозни изисквания към продуктите и услуги, свързани с малчуганите, харчат повече за семейството. Не на последно място - те са в непрестанно търсене на нещо ново или добре забравено старо, защото познатите модели на родителство се изчерпват.
Срещнах се с основателките на четири български бизнеса, създадени от и за майки, за да разбера как те откриват какво искат техните потребители, как развиват компаниите си и каква е конкуренцията.
Красимира Хаджииванова и Елисавета Белобрадова основаха медийната платформа „Майко Мила!“ преди около 3 години. Тя бе първата в информационната ниша на онлайн медиите, които говорят на езика на майките, „без да се размахва пръст“. Поддържат общност от около 82 000 души, издадоха две книги, утвърдиха се като лидери на мнение, посланици са на продукти, бизнес и социални кампании. Устойчиво развиват и платформата „Оле Мале“ в полза на майките с деца с увреждания.
Деница Господинова и Цветелина Даскалова създадоха един от първите в България сайтове за места и събития за деца „София играе“. Архитекти по образование, но и майки в София, те развиват медия – информационен портал за предложения, събития, курсове и дейности за деца, в която бизнеси, свързани с децата, представят своите инициативи.
Христина Лисник е вероятно една от най-познатите инфлуенсъри, свързани в развитието на т.нар. „привързано родителство“. Тя създаде библиотеката за отдаване по наем на слингове „Слинготека“ пред 2 години. Дава консултации по темата за бебеносенето и грижата за бебето на бъдещи майки, посланик е на различни брандове и социални каузи.
Ива Дянкова е собственик на една от двете български онлайн платформи за отдаване под наем на бебешки и детски стоки - Babyrental. Тя стартира проекта си преди 3 години и помага на много родители, включително чуждестранни туристи, да пътуват с по-малко багаж.
И четирите проекта са първи по своему и са създадени поради непосредствената нужда на майките, които стоят зад тях.
„Когато направихме „Майко мила!“, нишата на онлайн медиите за родители зееше празна и чакаше да се появи някой, който да пише по темата с чувство за хумор, с фокус върху майката, без да я укорява“, казва Красимира.
Дени допълва, че тя и Цвети са били водени от собствените си нужди като майки да намерят на едно място в интернет всички места и събития за деца. „Нямахме бизнес план. Мисля, че ако бяхме отделили прекалено много време и усилия в маркетингови проучвания и стратегии, изобщо нямаше да създадем сайта“.
Ива проучва опита на платформи на отдаване на стоки за деца в САЩ, за да създаде своя бизнес. Тя се опира на своите потребности като майка на близнаци. Христина споделя своята „любов към бебеносенето и така кръгът се разширяваше все повече и повече“.
При бизнеса „от майки за майки“ онлайн сферата вероятно е най-подходящата, но и най – трудната за развитие на предприемачество. Социалните мрежи и комуникациите предимно чрез телефон и съобщения пестят от времето на всички, но и изборът на потребителя е по-затруднен заради силната конкуренция. Отговорът на въпроса “Какво искат майките?“ може и да бъде „най-доброто за децата си“, но не е пълен. „Всеки родител има достъп до интернет, съответно до информация, което му дава представа какво се случва в и извън България. Много хора имат близки в чужбина, които им споделят какви услуги, стоки, забавления за деца могат да се открият и така се поражда търсеното и оттам - предлагането“, казва Ива. Но „при всякакви източници на стоки, услуги и информация, човек трябва да може да отсява истински нужното и полезното“, допълва Красимира.
Дени, която работи както с крайни потребители – родители, така и с бизнеси, партньори и рекламодатели, казва, че са изпращали директни писма до различни бизнеси, в които питали: „От какво имате нужда? Как можем да помогнем на Вашия бизнес?“. „До голяма степен това, което предлагаме като бизнес услуга, се дължи на предложения, въпроси и коментари от страна на хората, с които работим. Така се оказа, че продаваме на „таргетирана аудитория“, а рекламодателите имат голям интерес към нея. Но процесът винаги е тристранен – читателите, ние, рекламодателите. Забравим ли първите, не се ли отнасяме към тях с уважение и разбиране, ще изгубим и третите“.
Красимира допълва, че спецификата на съдържанието и начинът, по който го поднасят в онлайн медията, са ключовото им предимство при работа с рекламодатели. С бизнес партньори се свързват „на идейно ниво – с отговорни както към бизнеса и себе си, така и към клиентите/аудиторията си“.
Христина допълва, че става лице на бранд, само след като самата тя, като майка, му се е доверила. При нея доверието е от особено значение, защото при около 80% от поръчките, които обработва, клиентите идват по препоръка. „За 2 години имам десетки събития, над 500 индивидуално консултации само в София“, допълва тя.
За нея, както и за другите ми събеседнички, бизнесът неизбежно е обвързан и със социална мисия, защото е е насочен към най-уязвимите – децата. Тя дава безплатни консултации на родители на недоносени деца или в затруднено положение.
Красимира разказва, че социалната кауза „Оле мале“ кореспондира изцяло на философията на бизнес проекта им – да дава увереност на жените. „Социалните ангажименти помагат много на бизнеса, дори да няма непосредствена финансова възвръщаемост“, допълва Дени. Основните ползи са достъп до по-големи рекламодатели и международни бизнес партньори, по-добър имидж и доверие сред крайните потребители.
А те, крайните потребители, понякога изглеждат „презадоволени“, казва Ива. Има от всичко и все пак въпросът „От какво още имат нужда майките?“ остава открит. „Всяка майка знае кои са празните пазарни ниши, просто трябва да попита себе си: „От какво имам нужда аз?“ И после е въпрос на организация“, казва Дени. Ива има нужда от онлайн платформа, насочена към към пътуващи родители, в която да рекламира. Красимира отговаря полусериозно: „Майките имат нужда да заминат на ваканция, без да ги гризе вина, че бащата е останал да гледа детето за четири дни. Или поне това ни се иска“.