Електронните услуги трябва да навлязат широко
Инвестициите в хора са с постоянен и дългосрочен ефект
Д-р инж. Иван Рангелов, Главен технолог, ИНСА ОЙЛ:
Д-р инж. Иван Рангелов е главен технолог на петролна рафинерия ИНСА ОЙЛ ООД. Работи в компанията от 2002 г., преминавайки през всички позиции, касаещи нефтопреработка и производство на горива; контрол на процесите, касаещи производството и качеството на горивата; въвеждане на иновации, разработване на нови продукти и внедряване на нови технологии. Като главен технолог д-р инж. Рангелов има активно участие при вземане на решения, касаещи нови проекти и инвестиции, избор на подходящи за компанията технологии, кореспондиращи с най-добрите налични техники. През 2014 г. защитава докторска степен „Технология на петролни и синтетични горива“ в Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ - гр.Бургас.
Г-н Рангелов, защо ИНСА ОЙЛ подкрепя кампанията „Бизнес на светло”?
Нашата компания е доказала през годините, че винаги е подкрепяла добрите инициативи. Смятам, че тази кампания е една от тях. Именно чрез повишаване на информираността и ключовите познания сред широк кръг от заинтересовани лица ще се провокира обществена нетърпимост към проявите на неформалната икономика, вследствие на което ще се подобрят социално-икономическата среда в страната, условията на труд и конкурентоспособността на българските предприятия.
Кампанията осигурява разпознаваемостта на бизнеса, конкретизира и допълва дейности и резултати, като не ги отклонява заложената в тях идея, а по-скоро прецизира начините за постигането им. Целта е да се извлече максимума от техния потенциал и да се мултиплицира ефектът им.
Можете ли да дадете пример за добри бизнес модели и практики, които вашата компания е въвела?
Радвам се, че имаме възможност да споделяме опита си. Българският бизнес има нужда от комуникация и иновация. Трябва да имаш добре изграден екип и да си сигурен в продукта, който предлагаш. Да си в постоянно търсене на подходящи пазари, да преминеш презсертифицирането на петролните продукти и горивата от сериозен лицензионен орган. Mнoгo вaжнo e yпpaвитeлятнa фиpмaтa дa знae ĸъдe иcĸa дa paзвиe cвoя бизнec, нa ĸaĸви пaзapи щe ce пpeдcтaви, ĸoи ca дocтaвчиците, ĸoитo щe избepe. Toвa ca фaĸтopи oт пъpвocтeпeннo знaчeниe. Необходимо е да се отдели нужното внимание и на нoвитe coциaлни мpeжи и мapĸeтинг, инoвaциитe в бизнeca и ycпeшнитe пoдxoди зa пpoдaжби, в пepиoд нa нecтaбилнa финaнcoвa cpeдa.
Разход или инвестиция е въвеждането на тези добри практики? Може ли да се говори за възвръщаемост на инвестицията?
Според мен въвеждането на по-голяма част от добрите практики определено е инвестиция. Възвръщаемостта й в повечето случаи е с огромен период, може да ги разделя условно на инвестиции със средносрочен или дългосрочен план. По мое мнение, особено инвестициите в сферата на човешките ресурси,са със слаб, но за сметка на това постоянен и дългосрочен макроикономически ефект.
Защо е важно да осигурявате вашите служители върху пълния размер на доходите?
При осигуряването на работници и служители върху пълния размер на доходите се очаква, разбира се, в дългосрочен план, нарастване на заетостта и съответно от там и на регистрираните доходи; растеж на БВП, както и на бюджетните приходи.
Смятате ли, че са нужни законови промени, които допълнително да ограничат ефектите на сивия сектор? Ако да, какви?
Според мен има какво да се подобри. Тъй като нашия бранш е в сферата на горивата, бих могъл да предложа по модела на дистанционното отчитане на горивата, съгласно законодателството в митническия сектор, така и в сферата на човешките ресурси да се въведе електнонно отчитане на заработените часове. Например, всеки работник и служител би могъл да има електонна карта с чип, която да маркира при постъпване и напуснане на работно място. В тази карта би могло да се съдържа цялото досие на служителя. С напредване на технологиите трябва да се разчита повече на електронните услуги, така ще се избегне и ограничи явното премълчаване и консенсус между работодателите и работниците при догоговаряне на трудовите и осигурителни отношения.