ЕСО иска да изгради 10 хил. станции за електромобили в България
Електроенергийният системен оператор подписа Меморандум за сътрудничество с Националното сдружение на общините

© ECONOMIC.BG / ЕСО
България прави първи крачки към изграждането на адекватна инфраструктура от зарядни станции за електромобили на територията на цялата страна.
Електроенергийният системен оператор (ЕСО) подписа Меморандум за сътрудничество с Националното сдружение на общините, Българската браншова камара на енергетиците, Българската асоциация Електрически превозни средства, Индустриален клъстер „Електромобили“ и Асоциацията на собствениците на електромобили в България.
Документът е отправна точка за бъдещо сътрудничество между страните, така че заложената цел да бъде постигната до края на 2025 г. Електроенергийният системен оператор ще осигури достъп за присъединяване на изградените зарядни станции до своята електропреносна мрежа.
10 хил. станции за 5 години
Целта е до пет години на територията на цялата страна да бъдат изградени 10 хил. станции за зареждане на електромобили от възобновяеми източници. ЕСО стопанисва 297 подстанции, което осигурява възможност зарядната инфраструктура да бъде с национален обхват. Предвижда се разгръщане на групи бавни и бързи зарядни станции, които да обслужват леките електромобили, обществения и тежкотоварния електрически транспорт.
Споразумението за сътрудничество отчита очакваното масово навлизане на електрическите превозни средства в периода от 2030 до 2040 г. Прогнозата на експертите на ЕСО сочи, че до 2030 г. електромобилите у нас ще достигнат 200 хил., а за покриване на годишното им електропотребление ще са необходими 600 000 МВтч електроенергия.
Разчетите на ЕСО предвиждат до 2040 г. електрическите автомобили в България вече да са 2 млн. с годишно електропотребление от близо 6 000 000 МВтч., а през 2050 година техният брой да достигне 3.5 млн., за захранването на които годишно ще е необходима над 10 000 000 МВтч електрическа енергия.
В момента автомобилният парк в България потребява течни горива, чийто еквивалент в електроенергия е 45 млн. МВтч. Масовото навлизане на електрическите превозни средства до 2050 г. ще намали три пъти консумираната енергия в транспорта.
Меморандумът за сътрудничество предвижда страните да обменят информация за състоянието на инфраструктурата, текущата и очакваната необходимост от локации и подходяща зарядна мощност, решения на правителството и общините, както и финансови разчети за необходимия ресурс за развитието на тази инфраструктура.
Националната зарядна инфраструктура ще способства оползотворяването на електроенергията от възобновяеми източници и развитието на екологичния транспорт на територията на цялата страна, включително и в отдалечените от главните пътни артерии населени места.