Лични финанси
280
General Motors се оттегля от Австралия, Нова Зеландия и Тайланд
Разходите за това се изчисляват на 1.1 млрд. долара
740
~ 3 мин. четене
General Motors спира операциите си в Австралия и Нова Зеландия и ще продаде завода си в Тайланд, предава Reuters, уточнявайки, че стъпката е част от най-новото преструктуриране на глобалния бизнес на гиганта.
Разходите за напускането на американския производител на автомобили от тези пазари се равняват на 1.1 млрд. долара.
Този ход ще ускори оттеглянето на GM от нерентабилните пазари, правейки компанията по-зависима от Съединените щати, Китай, Латинска Америка и Южна Корея. Гигантът ще се откаже и от разширяването си в Югоизточна Азия.
General Motors прогнозира, че печалбата през 2020 г. ще остане равна на тази през 2019 г. Миналата година бе трудна за автомобилния гигант, който се сблъска още по-пряко с конкуренцията на производителя на електрически коли Tesla, интересът към който събуди съмнения за надуване на борсов балон.
Сега GM се „фокусира върху пазарите, където имаме правилни стратегии за постигане на стабилна възвращаемост и приоритет на глобалните инвестиции, които ще задвижат бъдещия растеж в мобилността“, коментира председателят на компанията и изпълнителен директор Мери Бара в края на изявлението, направено в неделя
Последните промени – продължение на започналото през 2015 г. изтегляне от Азия, когато компанията обяви, че спира да прави автомобили с марката GM в Индонезия – ще доведе до парични и не-парични разходи за корпорацията в размер на общо 1.1 млрд. долара. Около 600 работни места ще бъдат загубени в Австралия и Нова Зеландия, а от продажбата на завода в Тайланд ще бъдат засегнати около 1500 работни места.
Още с поемането на поста през 2014 г. Бара определи като приоритет пред компанията печалбата над обема на продажбите и глобалното присъствие. През 2017 г. бяха продадени европейските бизнеси на GM – Opel и Vauxhall – на Peugeot SA. Тогава американската компания излезе от Южна Африка и други пазари на континента. Оттогава насам Бара реши да изтегли GM и от Виетнам, Индонезия и Индия.
Края на една ера
Подобно на Великобритания, Австралия и Нова Зеландия също са пазари за автомобили с десен волан. След свиването на продажбите на австралийската марка Holden на GM, компанията вече не може да оправдава инвестициите за продължаване на изграждането на такъв тип превозни средства, обясни президентът на GM Марк Реус.
Този ход предизвика недоволство в Австралия, където GM Holden дълго се нарежда сред най-продаваните автомобилни в държавата. Марката е емблематична за страната и през 1948 г. под нея се ражда първата кола изцяло местно произведена. Допреди десетина години моделът Commodore генерира най-големите продажби в Австралия.
Въпреки това продажбите на нови автомобили страдат от непрекъснат спад и поради това GM заяви, че прекратява австралийското фабрично производство през 2017 г.
Австралийският премиер Скот Морисън заяви в понеделник, че е разочарован и гневен от решението, макар и не изненадан. „Австралийските данъкоплатци влагат милиарди в тази многонационална компания. Те оставят марката просто да загине“, каза той пред репортери в Мелбърн.
Великата стена в чужбина
В Тайланд General Motors ще продаде завода си на най-големия китайски производител на автомобили Great Wall, който от своя страна търси глобални продажби на фона на забавящия се вътрешен пазар.
По-рано бе подписано и споразумение за закупуването на завода за автомобили на GM в Индия. Очаква се транзакцията в Тайланд да приключи до края на 2020 г.
„Такова придобиване може да даде бърз достъп на Great Wall до пазара на нациите от Югоизточна Азия и Тайланд е добър избор за производствена база на фона на установената в страната верига за доставки в автомобилната индустрия“, заяви Ши Джи, анализатор от Haitong International.
Great Wall вероятно ще се сблъска с жестока конкуренция от японските автомобилни производители, които доминират в продажбите в Тайланд. Страната произвежда около 2 милиона превозни средства всяка година, като малко повече от половината се изнасят.
Great Wall може да обмисли и изграждането на пикапи и всъдеходи в Тайланд, каза източник, запознат с въпроса пред Reuters.