Германия лидер по производство на мляко в Европа

Втора е Франция, следвана от Великобритания

Германия лидер по производство на мляко в Европа
848 ~ 2 мин. четене
Най-големият производител на мляко в Европа е Германия, която произвежда 22% от общата проудкция на Стария континент. Второто място е за Франция (17%), която се нарежда и до световните лидери в производството, заемайки осмо място. Третото място е за Великобритания с 10%. Това показва анализ на "Кофас Груп".

През последните 30 години секторът претърпя много рационализации, които доведоха до намаляване  броя на фермите и бързото развитие на продуктивността. В допълнение, рационализацията съсредоточи производството на млечни продукти предимно в западна Франция - 6.8% от общата за ЕС.

Ниска несъстоятелност, но заплаха от волатилност при цените

Основният фактор за несъстоятелността на бизнеса с мляко във Франция е високият дял на мандрите с едър рогат добитък. Този ефект обаче е смекчен, благодарение на субсидиите за тях. Така в този сектор нивата на несъстоятелност са по-ниски -0.38%, в сравнение със средното за страната, което е 2.54%

Основният проблем е, че секторът е силно повлиян от постоянните измененията на цените, което допринася за несигурност в областта на млекопроизводстовото. Начините за производство във Франция са различни от тези в останалата част на Европа. Фермерите, които отглеждат добитък, са по-чувствителни към измененията в цените в сравнение със земеделците. И в двата сектора обаче няма как да има гарантирани печалби, без да се налага допълнително финансиране. Ето защо всеки възможен спад в цените представлява опасност за производителите.

Настоящи стратегии и бъдещо развитие

Възможността за разширяване на външните пазари ще бъде от полза за Франция. Страната е добре позиционирана на световния пазар и има репутация на производител на висококачествени стоки. От друга страна, сред потребителите на развиващия се азиатски пазар има силно търсене на млечни продукти. В допълнение, селскостопанските продукти се отличават с висока еластичност:  умерено повишаване на доходите на потребителите води до по-високо увеличаване на пазарното търсене. Също така вертикалната интеграция в производството ще помогне на компаниите да контролират своите надценки.

Въпреки че подходящата за органични продукти земя във Франция е малко (в сравнение с други страни), тя отбелязва растеж от 2005 г. насам. Доста време отне на френските фермери да достигнат до този сегмент, и все пак броят на органични мандри с рогат добитък се удвои през последните десет години. Тази тенденция е позитивен знак, предвид това, че броят на французите, готови да плащат по-високи цени за био продукти, се увеличава. 

Припомняме, че на 1 април тази година дойде краят на квотите за мляко в Европа – регулаторен инструмент, наложен през 1984 г. заради свръхпродукцията на млечни продукти.  За пръв път от 30 години насам, пазарът сам ще определя количеството произвеждано мляко. 
Подкрепи Economic.bg