Германските банки са залети от клиентски оплаквания
Банковият регулатор напомня, че доверието на клиентите е ключово за стабилността на финансовите институции

Снимка: Deposit Photos
Оплакванията на потребители от банки и други финансови компании в Германия са се увеличили с една пета миналата година, показват официалните данни. Това се случва докато регулаторите се опитват да укрепят доверието в сектора и да засилят защитата на потребителите след колапса на Wirecard, пише Reuters.
Регулаторът BaFin получи 15 000 оплаквания от потребители в най-голямата икономика в Европа относно нейните банки и други доставчици на финансови услуги миналата година, спрямо 12 500 през 2021 г. Tova e четвърта поредна година на рязко увеличение.
Недостатъците включват дългo времe за обработка на документи при закриване на сметки, промени в правилата и условията и свиване на клоновите мрежи, според служители, банкери и защитници на потребителите.
Числата, съобщени от Reuters за първи път, ще бъдат публикувани в годишен доклад през май.
Няма как финансовите институции да се справят добре, ако се отнасят зле към клиентите си“, каза в интервю Чан-Джей Ю, служител на BaFin.
Deutsche Kreditwirtschaft, организация, която лобира за германските финансови институции, каза, че банките са „изключително стабилни и здрави“ и доверието остава „високо“ и „незасегнато“ от неотдавнашните сътресения, произтичащи от колапса на кредиторите в Съединените щати и Швейцария.
Но проучване миналата година от YouGov показа, че степента на доверие във финансовия сектор на Германия, което е от съществено значение за насърчаване на по-широка финансова стабилност и привличане на капитал за подпомагане на икономическия растеж, е под средното ниво за света, като изостава от Канада, Австралия и основните азиатски пазари.
Нилс Наухаузер, защитник на потребителите в югозападната провинция Баден-Вюртемберг, е прекаал две десетилетия в борба за правата на потребителите.
Самият факт, че потребителите все повече ни питат и търсят нашия съвет, е достатъчно доказателство, че те не се доверяват напълно на финансовите институции“, каза той.
Проучване от тази година на EY установи, че 25% от анкетираните в Германия се доверяват на финансови фирми, 31% не и 44% са на границата.
Както във всяка индустрия, която предлага услуги в масов бизнес, има случаи, в които има различия в мненията между клиента и банката“, каза Deutsche Kreditwirtschaft, посочвайки собствените си данни, които показват спад в оплакванията на потребителите миналата година, за разлика от данните на BaFin.
Защитата и правата на клиентите на финансовите институции са подложени на засилен контрол от страна на регулаторите и германските съдилища.
BaFin, която претърпя рокади и е с ново ръководство, след като беше широко обвинявана, че не е забелязала измамата в Wirecard, миналата година предприе мерки срещу продължителното време, което отнема на компаниите за обработка на заявки за прехвърляне на сметки.
Продължаващият седмици процес по прехвърляне на акаунт към нова банка често оставя клиентите в безизходица и на милостта на всякакви колебания на пазарите.
Ключово решение на Върховния съд на Германия през 2021 г. също затрудни банките да променят своите правила и условия, отменяйки практика, която от десетилетия позволяваше на банките да повишават таксите без изричното съгласие на титулярите на сметки.
Банкери казват, че решението е довело до допълнителни разходи и бюрокрация.