Honda e готова за по-бързо преминаване към електромобили
Японският производител ще се съобрази с новите климатични цели на ЕС и цялостните тенденции в света

Снимка: Flickr/Rutger van der Maar
Honda Motor е готова да премине към продажба само на електрифицирани превозни средства по-рано от планираното, ако Европейският съюз затегне регулациите по-рано. Това заяви президентът и изпълнителен директор на японския автомобилен производител Тошихиро Мибе, коментирайки новите, по-високи емисионни цели на ЕС, представени тази седмица.
Ако правилата се променят, няма да имаме друг избор, освен да отговорим“, каза Мибе пред журналисти, цитиран от Nikkei. „Преходът на Honda към продажба само на електрифицирани превозни средства може да бъде ускорен.“
След встъпването си в длъжност през април Мибе обеща, че компанията ще премахне всички конвенционални автомобили от глобалния си микс от продажби до 2040 г. Електрическите превозни средства и автомобилите с горивни клетки ще ги заменят. Но сега Европейският съюз предлага по същество да забрани продажбите на нови автомобили с вътрешно горене до 2035 г.
„Ще оценим пригодността на плана за електрификация на нашата компания и ще направим корекции, ако е необходимо“, каза Мибе. Honda продава около 100 000 автомобила годишно в Европа, което представлява 2% от глобалните продажби на компанията.
Екологичните разпоредби по света ще набират скорост само, смята изпълнителният директор, който отбеляза също, че „ЕС и Канада ще забранят превозните средства с вътрешно горене през 2035 г.“
Правилата ще стават по-строги с всеки изминат ден“, каза той. „Разбира се, няма да можем да правим бизнес, ако не отговаряме на международните тенденции.“
За автомобилните производители електричеството е скъпо начинание. Разработването на един модел струва около 50 милиарда йени (454 милиона долара). Изграждането му върху преобразувани производствени линии струва от 10 до 15 милиарда йени на завод. Производството на батериите изисква сериозни инвестиции на върха на научноизследователска и развойна дейност, изчислява японският вестник.
„Инвестициите в производството и по-специално в автомобилните акумулатори ще бъдат много значителни“, каза Мибе, отговаряйки на въпрос как Honda ще плати за преминаването към изцяло електрифицирани автомобили. Но той не уточни подробно инвестиционните планове.
„Изчисляваме сумата въз основа на продажбите на единица, така че ще я обявим, когато дойде времето“, каза той.
Stellantis планира да инвестира повече от 30 милиарда евро в електрификация и софтуер до 2025 г. Volkswagen реши да похарчи около 35 милиарда евро за електрически превозни средства с батерии дотогава, докато General Motors цели да инвестира 35 милиарда долара в електричество и автоматизирано шофиране.
Honda планира да похарчи 5 трилиона йени до март 2027 г., което е с 10% повече от предходния шестгодишен период. Но компанията не е казала колко от това ще отиде за електричество.
„За да се продават електрически превозни средства в Япония, автомобилите kei (малки градски коли – бел. ред.) ще бъдат от ключово значение“, каза Мибе. Honda планира да пусне електрически kei автомобил през 2024 г.
Анализираме потребителите на автомобили kei, за да видим какви типове електромобили ще приемат“, каза той.
Honda реши да оттегли Clarity, единствения си масов автомобил с горивни клетки до края на годината. Но ще продължи да разработва превозни средства с горивни клетки, твърди Мибе.
„Със сигурност ще изкараме следващото превозно средство“, каза той.
Дори когато утвърдените автомобилни производители се надпреварват да разработват електрически коли, конкурентите влизат в битката. Отдавна се очаква Apple да пусне своя собствен модел, например.
Мибе вижда новите участници като „заплаха“, но приветства предизвикателството.
„Очаквам с нетърпение да се състезавам с тях по отношение на стойността на новосъздадените електромобили на Honda“, каза той.
Honda и GM си партнират в широк спектър от области, включително електричество и автономно шофиране. „Последното изисква съвършенство не само в изкуствения интелект, но и в шофирането, каза Мибе.
„Сътрудничеството с GM ще ни даде огромно предимство по отношение на надграждането на конкуренцията“, каза той, говорейки за по-нататъшно развитие на партньорството.
Мибе се спря и на разширяването на Honda в космическия бизнес, което беше обявил през април.
„Горивната технология, която задвижва ракетите, както и технологията на материалите, първоначално са били сфера на автомобилните производители“, каза той. „Единственото нещо, което се промени, е областта, в която се прилага технологията.“