Имитации, песни и танци: Как TikTok беляза света през 2020 г.
Потребителите прекарват средно по 52 минути на ден в това приложение
Стартирала през 2016 г., платформата TikTok се превърна в едно от най-използваните и широко коментирани приложения през 2020 г. Началото на социалната мрежа Douyin е дадено от китайската компания ByteDance през септември 2016 г. Копие от нея по-късно е създадено за международния пазар под името TikTok. Това позволява на компанията да се развива в световен мащаб, без да нарушава законите в Китай.
Според изследванията на Sensor Tower нивата на ангажираност са доста високи: потребителите прекарват средно по 52 минути на ден в това приложение. TikTok всъщност представлява социална мрежа, която позволява създаването на кратки видео клипове.
През 2020 г. приложението стана много известно, след като американският президент Доналд Тръмп обяви, че има планове да забрани платформата в САЩ. Всъщност то вече има една забрана. През пролетта на миналата година Върховният съд в Ченай, Индия, поиска от правителството да забрани приложението, като посочи, че насърчава порнографията и показва „неподходящо съдържание“. Съдът също така отбеляза, че децата и непълнолетните, които използват приложението, са изложени на риск да бъдат насочени към сексуални престъпления.
Всички скандали около него вероятно допринесоха за фурора, който постигна през настоящата година, тъй като се превърна в най-изтегляното приложение за 2020 г. Това до голяма степен промени и онлайн пространството като цяло.
Въпреки че първоначалната идея е била TikTok да е предназначено основно за тийнейджъри между 13-24-годишна възраст, то се използва от всички. На принципа на YouTube и TikTok, то Ви предлага видеа, които са близки до първото, което сте изгледали. Така бавно и неусетно ви завладява и може да прекарате часове, гледайки видеа на хора от цял свят, които са на различна тематика.
Последователите никога не са били по-важни…
Наличието на определен брой последователи в социалната мрежа роди нови звезди. Така например хора с по 140 000 последователи трудно биха били неразпознати по улиците, което се превърна в поредното доказателство, че платформи като TikTok раждат звезди за няколко часа.
Вероятно историята ще запомни TikTok като платформата, която изигра много важна роля в кампанията Black Lives Matter и спечели тагване с тези думи повече от 23 млрд. пъти. Постове с този хаштаг се превърнаха в символ на младото поколение, което излезе по улиците на САЩ това лято. Бурните протести в САЩ бяха предизвикани след като полицай уби чернокож младеж. Приложението стана и мястото, на което хората протестираха срещу президента Тръмп.
Онлайн пространството напълно се промени
Ако искаш да завладееш TikTok пространството, то имаш по-малко от минута, за да измислиш как по смешен начин да представиш това, което искаш. Не трябва изобщо да се съмнявате в способността на интернет да прави сензации, защото през настоящата година станахме свидетели на TikTok клипове, които станаха известни на хората по цял свят за часове.
„Що се отнася до комедията, TikTok „избива рибата“, казва Барон Райън, който има над 700 000 последователи в TikTok, пред BBC. Голяма част от т.нар. комедийни клипчета в социалната мрежа дори са абсурдни, но хората продължават да ги гледат, казва Райън.
Според него приложението създава нов комедиен жанр – „ексзистенциален смях“. „Ние създаваме клипове, които носят смях за всички. В тези трудни времена, когато няма много поводи за смях, TikTok ни връща радостта“, казва още Райън.
Традиционните медии вече отстъпват крачка назад
Традиционните медии нямат лудия глобален обхват, който създава TikTok, казва Уил Джоузеф Кук, който напоследък стана известен в платформата с песента си Be Around Me. След нейното изпълнение, сега се радва на над 200 000 последователи. Сега най-накрая достигам до хората в Югоизточна Азия, на които в противен случай ще им е много по-трудно да се срещнат с музиката ми. Чувствам, че това е мястото, където артистите могат да покажат другите си интереси и чувство за хумор по наистина забавно начин. Много ми хареса тази част от приложението, казва Кук.
YouTube превърна много хора в създатели на съдържание чрез своите компютри - и сега TikTok превръща още повече хора в създатели на съдържание чрез своите телефони. Ютубърите трябва да снимат с повече мисъл за разположението на кадъра и монтажа, но тиктокърите отварят приложението и снимат, докато ходят, тичат или лежат в кревата.
С приложение като TikTok вашето забавно видео има толкова шансове да обиколи света, колкото и на следващия човек, независимо дали имат 0 последователи или 100 000
Самоизразяването ще стане синоним на създаване на съдържание, благоприятстващо тези, които знаят как да се снимат. Дали това е добро или лошо нещо за света, може да се спори - но за тези, които отдавна се чувстват отхвърлени от традиционните методи да показват изкуството си, TikTok им донесе невиждана слава през 2020 г. Instagram все още е „запазеното място“ на големите звезди и най-известните брандове, докато през тази година TikTok доказа, че там има място за всеки…