Изнасяме зеленчуци за Румъния, Германия и Чехия
Нуждите на страната могат да се покриват изцяло от родните оранжерии

България изнася домати и краставици предимно за Румъния, Германия, Чехия и Великобритания, това заяви председателят на Българската Асоциация на Производителите на Оранжерийна Продукция (БАПОП) Красимир Кичуков.
Оранжерийните ни производители осъществяват много малък износ към Русия и затова не са толкова засегнати от санкциите спрямо нея. За Русия се експортират повече плодове, коментира Кичуков. „Изнасяме в страните от ЕС. В последно време към Румъния се изнасят много домати и краставици, защото те са доста по-голяма държава, с по-голяма консумация, а имат по-малко ресурси от нас. Чехия е традиционен наш партньор, Германия също, а в последно време изнасяме и за Англия”, отбеляза председателят на БАПОП, цитиран от агенция "Фокус".
За да се види, че секторът на оранжерийно производство е много значин е нужна политическа воля, смята той. „През месеците март, април, докато ние се появим на пазара, трябва да се направи сметка колко много валута изтича от България навън. Всички омати и краставици, които пазара са внос. Вместо да изтичат тези пари, на нас ни трябва съвсем малко - просто да ни се помогне да засеем по-рано”, коментира Кичуков. „Тогава ще има и качествени домати и краставици, и българинът ще се радва действително на хубава българска продукция, която е витаминозна, която се изследва в лаборатории”, допълни той.
Абсолютно е възможно в месеците, когато няма полско производство, нуждите на страната да се покриват изцяло от родните оранжерии, посочи още Красимир Кичуков. „Ние повтаряме това и се борим за него вече няколко години, като казваме, че оранжерийното производство е локомотивът на зеленчукопроизводството”, допълни той.
По думите му при климатичните условия в последните години няма как да се получи качествен домат или качествена краставица. „Затова целта на оранжериите е да произвеждат тогава, когато няма полско производство.
Ако секторът бъде подпомогнат, и успеем да засадим до месец декември, спокойно след 15 февруари да предоставяме домати и краставици на пазара и да имаме до края на годината. През януари и декември трудно би могло да има продукция, заради късия ден и мъглите. През този период културите се засаждат, за да могат да ги изведат на пазара по-рано”, обясни Кичуков.
Той отбеляза, че оранжерийните производители у нас осигуряват в момента около 45% от краставиците от 32% от доматите, които са нужни за вътрешното потребление.
„Този сектор е много значим и вечно подценен. Ние се принуждаваме да засаждаме по-късно. Така през февруари някои засаждат домати, други краставици, а на доматът са му нужни 150 дни, за да израсне. Това означава, че след сегашното засаждане, очакваме някъде около 1 май да излезем на пазара. Някои и по-рано, но масово продукцията ще излезе тогава, когато започнат да излизат и от Петрич и когато го има и нерегламентираният внос от Турция и Гърция. Ще стане така, че в изобилието пак ще започнат да се изсипват домати по улиците, да се вдигат брожения, стачки и т.н”, коментира Кичуков. "Постоянна практика в последните години е вносни домати да се представят за български", отбеляза Кичуков. Той каза, че не се оказва нужният контрол за подобни спекулации от страна на държавата.
„Докато държавата не си свърши работата в лицето на БАБХ и данъчните служби, нищо няма да се промени. Никой няма интерес в България тези неща да изсветлеят. Можеш да отидеш да продаваш на пазара собствено производство, но пак трябва да имаш някакъв документ. Особено тези, които препродават, трябва да имат сертификат за произход, заедно с някакъв документ”, отбеляза Кичуков.
По думите, му трудно потребителите могат сами да разберат кога един зеленчук е български или вносен на пръв поглед. „Ако един домат е български и го купите днес, а той е откъснат вчера, след като се разреже трябва да има хубава консистенция, да не тече вода. Изтича ли вода, това означава, че този домат е на най-малко 7-8 дни.
„Не е тайна, че сега доматите се внасят от Испания, а в Испания идват от Мароко и след като изминат това цялото разстояние, докато стигнат до България, е ясно какво се получава. Но накрая се представя за български домат и заблуждаваме българския потребител”, посочи още Кичуков.