Износът към ноември расте минимално
Националната статистика отчита 0.6% показване за единадесетте месеца за 2016 г.

~ 3 мин.
Износът на България за първите 11 месеца на 2016 г. е нараснал с едва 0.6% на годишна база, а стойността на продадените стоки се оценява на 42.1 млрд. лв. Предходната година статистиката отчете 5.2% показване, което според експертите няма да се повтори. Данните на Националния статистически институт (НСИ) показват, че към държавите извън Европейския съюз спадът е с 10.5%, който обаче се компенсира от пазара в общността. Там ръстът е 6.8%.
От данните се вижда, че ноември е бил изключително успешен за българските износители. Стойността на продуктите, които те са изнесли само през този месец е скочила до 4.2 млрд. лв. Подобна сума в рамките на един месец никога не е постъпвала от продажби на стоки, показва статистиката назад в годините.
Данните на НСИ за продажбите в държавите в ЕС са все още за октомври. Актуални са числата за трети страни, които показват, че най-голям пазар извън съюза все още е Турция. За 11 месеца ц тази посока сме изпратили продукция на стойност 3.3 млрд. лв. Заради проблемите на южната ни съседка, свързани с терористичните атаки, репресиите на държавата спрямо определени групи от населението и потъващата лира, вносът на български продукти намалява с 8.8% на годишна база.
Проблеми за българските износители към държавите извън ЕС има при почти всички основни партньори. Износът към Китай намалява с 26%, което се дължи от една страна на по-малко внесени обеми на суровини, а от друга – на по-ниските цени на продадената продукция.
Спад от 15% има и при експорта за Русия. Там проблемът е свързан с ембаргото, което беше удължено, но и с трудната икономическа ситуация в страната. Подобна е ситуацията с Украйна, където износът ни е с над 50% по-малък през тази година.
Щатският пазар е по-слаб през 2016., както и износът към Саудитска Арабия, където до преди април се изнасяше основно продукцията на „Булгартабак“.
Съвсем друга е ситуацията с пазарите в ЕС, който е източник на 70% от получените в България средства от износ. Там при почти всички държави има ръст на българските продажби. Причините за това са няколко. На първо място това е подобряването на икономическата ситуация в държавите членки, особено при тези от Еврозоната.
По-евтиното евро също подкрепя покупките от България, тъй като европейските ни партньори, при търговията с държавите извън съюза, остават с повече средства, които могат да ползват за търговия с нас.
От данните се вижда, че ноември е бил изключително успешен за българските износители. Стойността на продуктите, които те са изнесли само през този месец е скочила до 4.2 млрд. лв. Подобна сума в рамките на един месец никога не е постъпвала от продажби на стоки, показва статистиката назад в годините.
Данните на НСИ за продажбите в държавите в ЕС са все още за октомври. Актуални са числата за трети страни, които показват, че най-голям пазар извън съюза все още е Турция. За 11 месеца ц тази посока сме изпратили продукция на стойност 3.3 млрд. лв. Заради проблемите на южната ни съседка, свързани с терористичните атаки, репресиите на държавата спрямо определени групи от населението и потъващата лира, вносът на български продукти намалява с 8.8% на годишна база.
Проблеми за българските износители към държавите извън ЕС има при почти всички основни партньори. Износът към Китай намалява с 26%, което се дължи от една страна на по-малко внесени обеми на суровини, а от друга – на по-ниските цени на продадената продукция.
Спад от 15% има и при експорта за Русия. Там проблемът е свързан с ембаргото, което беше удължено, но и с трудната икономическа ситуация в страната. Подобна е ситуацията с Украйна, където износът ни е с над 50% по-малък през тази година.
Щатският пазар е по-слаб през 2016., както и износът към Саудитска Арабия, където до преди април се изнасяше основно продукцията на „Булгартабак“.
Съвсем друга е ситуацията с пазарите в ЕС, който е източник на 70% от получените в България средства от износ. Там при почти всички държави има ръст на българските продажби. Причините за това са няколко. На първо място това е подобряването на икономическата ситуация в държавите членки, особено при тези от Еврозоната.
По-евтиното евро също подкрепя покупките от България, тъй като европейските ни партньори, при търговията с държавите извън съюза, остават с повече средства, които могат да ползват за търговия с нас.
Износ към ЕС | ||
(януари – октомври) | ||
Годишно изменение, % | Стойност, млн. лв. | |
Португалия | 27.5 | 174.7 |
Словения | 24.0 | 335 |
Литва | 19.5 | 88.9 |
Испания | 19.0 | 1067 |
Нидерландия | 19.0 | 1040 |
Швеция | 16.4 | 286.7 |
Хърватия | 15.6 | 178.5 |
Дания | 14.2 | 232.2 |
Австрия | 11.6 | 753.2 |
Румъния | 10.5 | 3430.9 |
Латвия | 9.8 | 43.9 |
Люксембург | 9.4 | 9.3 |
Германия | 9.1 | 5222.4 |
Полша | 8.7 | 933.4 |
Франция | 8.4 | 1761.4 |
Гърция | 7.5 | 2616.9 |
Унгария | 7.3 | 635 |
Ирландия | 5.1 | 53.9 |
Италия | 1.3 | 3614.8 |
Обединено кралство | 0.2 | 958.6 |
Естония | -0.3 | 35.4 |
Чешка република | -1.6 | 636.6 |
Словакия | -6.7 | 270.4 |
Малта | -13.7 | 71 |
Белгия | -27.9 | 986.7 |
Финландия | -40.6 | 62.7 |
Кипър | -51.7 | 130.3 |
Износ към трети страни | ||
(януари – ноември) | ||
Годишно изменение, % | Стойност, млн. лв. | |
Албания | -11.3 | 92.8 |
Македония | 2.1 | 700.5 |
Босна и Херцеговина | 14.0 | 123.8 |
Бразилия | -0.5 | 42.9 |
Виетнам | 131.7 | 149.9 |
Гибралтар | 70.8 | 43.2 |
Грузия | 0.0 | 294.8 |
Египет | -25.7 | 472.9 |
Израел | -12.6 | 137 |
Индия | 34.4 | 131.4 |
Индонезия | -26.6 | 46.8 |
Иран | -47.2 | 122.6 |
Казахстан | -27.0 | 28.7 |
Канада | -18.0 | 62.6 |
Китай | -26.4 | 717 |
Либия | 17.7 | 156 |
Мароко | 29.4 | 98.6 |
Намибия | -34.5 | 94.1 |
Норвегия | -43.8 | 25.8 |
Обединени арабски емирства | -13.0 | 338.5 |
Перу | 80.0 | 9.9 |
Република Корея | 24.4 | 124.2 |
ЮАР | 16.8 | 121.4 |
Русия | -14.8 | 618.8 |
САЩ | -22.4 | 514.5 |
Сингапур | -47.8 | 339.2 |
Сирия | -32.8 | 30.3 |
Сърбия | -6.4 | 703.7 |
Тайван | -20.9 | 30.2 |
Турция | -8.8 | 3307.1 |
Украйна | -54.7 | 138.9 |
Швейцария | -26.0 | 126.1 |
Япония | -9.0 | 65 |