Как Lyft печели на гърба на скандалите в Uber
Сътресенията в Uber ще се отразят положително на развитието на сектора, смятат анализатори

~ 3 мин.
Напрежението и скандалите около Uber, включително още горещата оставка на генералния изпълнителен директор Травис Каланик от вторник, се отразяват положително върху конкурентната ѝ компания Lyft. Пазарният дял на Uber се свива, а потребителите все по-често избират да използват транспортните услуги на Lyft.
Пазарният дял на Uber в САЩ се сви от 84% в началото на годината до 77% в края на май, пише Business Insider, позовавайки се на изследователската фирма Second Measure. Междувременно резервациите за коли на Lyft са скочили със 135% през април на годишна база.
Заради сътресенията в Uber у потребителите всъщност остава впечатлението, че Lyft e по-добре управлявана компания. Това обяснява Майкъл Рамзи от Gartner, който добавя, че това е причината хората да им гласуват кредит на доверие.
Бизнесът на Uber е разклатен от непрекъснати скандали и спорове, като си набра негативното отношение на много хора. В началото на годината компанията подля вода на нюйоркските таксиметрови шофьори, като се възползва от простеста им срещу решение на администрацията на Тръмп и в продължение на 1 час, в който летище "Джон Ф. Кенеди" не се обслужваше от таксита, изпращаше коли, за да поеме пристигащите и заминаващите. Самият Травис Каланик малко по-рано обяви, че става съветник на новоизбрания президент. Всичко това предизвика отрицателни реакции сред хората и хаштагът #DeleteUber заля социалните мрежи.
Нещата се влошиха още повече, когато на 19 февруари бившият инженер от Uber Сюзън Фаулър оповести, че е била жертва на сексуален тормоз, а оплакванията ѝ не са били взети под внимание. В течение на времето темата се разгърна, от компанията бяха уволнени повече от 20 служители, а Травис Каланик и други топ мениджъри е оттеглиха от управленските си постове.
През това време Lyft регистрира 60% ръст в първите седем дни след кампанията #DeleteUber. По данни на компанията, през първото тримесечие на годината нейните шофьори са извършили приблизително 70.4 милиона превоза, което е със 142% повече спрямо същия период на предходната 2016 г. Увеличението е и с 36% спрямо предходното, четвърто тримесечие, преди да започне цялата драма с Uber.
Като цяло впечатленията са, че Lyft е по-топла и приветлива като отношение компания. Тя например предлага възможност на пасажерите да оставят бакшиши на превозвача през самата платформа на приложението от близо 5 години. За сравнение, Uber направи тази опция възможна едва преди ден.
Имиджът на Lyft се осланя върху цялостната стратегия на компанията да представя себе си като по-добрата и приятелски настроена алтернатива на Uber.
„Явно това е било ефективно, защото за клиентите се оказа много лесно да променят избора си чия услуга да използват“, коментира Рамзи. Той обяснява това потребителско решение с факта, че за хората няма никакви финансови разходи и е достатъчно единствено да имат достатъчно памет в телефона, за да инсталират още едно приложение и да ползват алтернативната услуга.
„Това е сравнима услуга“, изтъква той и дава пример, че за хората е достатъчно да са чули нещо лошо за Uber, за да преминат към Lyft.
Uber все още има едно основно предимство и това е нейният размер. Докато Lyft в момента е достъпна в 350 града и то единствено в САЩ, то Uber оперира в 614 града по целия свят. Но пък трябва да се вземе предвид също, че много местни законодателства вече забраниха услугата ѝ.
Според анализаторите сътресенията в Uber може да се окажат положителни за цялата индустрия, не само за Lyft. Според Евън Роули от Колумбийския университет оттеглянето на Каланик може да отвори пред новото ръководство възможността да повиши цените на услугата, което пък ще даде шанс и на по-малките играчи да последват примера им. „Печалбите ще се увеличат“, заключава Роули.
Извън САЩ, където Uber често се бори с местните законодателства, оттеглянето на Каланик едва ли ще се отрази особено на развитието на компанията. В Китай например тя обедини усилията си с Didi и хората в страната като цяло са очаровани от услугата, така че бизнесът на Uber там по-скоро ще задържи добрите си позиции.
Остава да проследим как ще се развият нещата вътре в организацията и доколко промените ще рефлектират върху индустрията.