Какво всъщност става със завода на Next.e.Go в България?
Държавата дава разнопосочни коментари по въпроса, докато фабриката в Ловеч все още фигурира в плановете на компанията – поне на теория

Снимка: Next.e.Go
Лятото на 2021 година е, когато една изненадваща инвестиционна новина рязко вдига градусите на бизнес климата в България. Тогавашното служебно правителство съобщава, че е пред подписване на договор с европейски производител на „ново поколение електрически автомобили“. Заговоря се за строеж на хай-тек фабрика и „революция в електромобилността“, която да носи висока добавена стойност на местната икономика.
Съобщения като това, отекващи гръмко в началото, по-скоро са се размивали във времето. Но през онзи юли добрите намерения сякаш придобиват реални измерения. В рамките на броени дни чуждестранният играч – германският стартъп Next.e.Go Mobile – бива представен на официално събитие в "София Тех Парк", а кабинетът подписва меморандум за изграждане на завод в Ловеч.
На теория всичко изглежда изпипано – инвеститорът вече се е спрял на България, намерил е солидни местни партньори в лицето на „Адванс Пропъртис“ на Кирил и Георги Домусчиеви, а държавата съдейства както може. Макар разрешителните за строеж да се забавят с няколко месеца, такива все пак биват издадени през лятото на 2022 г., когато дори се съобщава за старт на изграждането на завода.
Година и половина по-късно фабриката на Next.e.Go вече трябваше да е завършена. 2023-а обаче изтича, а завод на терена на бившия „Балкан“ няма.
В Ловеч все още чакат Next.e.Go
Обещанията бяха за:
- инвестиция от 140 млн. евро във високотехнологична фабрика
- разкриване на около 1000 работни места
- капацитет от над 30 000 автомобила годишно
- държавна помощ от 34 млн. евро, разпределени в няколко транша
- старт на производството в края на 2023 или началото на 2024 г.
Темата за обещания, но нереализиран завод бе използвана удобно от политиците по време на предизборната кампания през тази година. Дори словесните им упражнения по въпроса да бъдат оставени настрана – доколкото се тиражираха изопачени хипотези за бягство на германците след взетата финансова подкрепа от държавата (б.р. – условията на споразумението предвиждат първият транш да бъде отпуснат едва при стартиране на производството) – картинката не изглежда по-ясна.
Напротив, с всеки следващ ден звучи по-объркващо, а разнопосочни коментари идват и
по линия на държавата,
която уж трябва да е запозната добре с развитието на проекта – особено пък за проект от такъв мащаб.
Тази инвестиция там (в Ловеч) няма да се случи“, уверено заяви министърът на иновациите и растежа Милена Стойчева в интервю за БНТ в началото на ноември.
По думите ѝ е „имало значителен интерес“, но „доколкото знаем, просто инвеститорът е избрал за последващите си инвестиции друго място“. Стойчева визира фабриката в съседна Северна Македония, чието строителство започна миналата година, а до няколко месеца се очаква там да бъде даден старт на реално производство.
Твърдата убеденост на министър Стойчева обаче се сблъсква с публикувания преди дни проектобюджет на финансовото министерство за идната година. В него е записано, че:
за 2024 г. и 2025 г. {…} са предвидени и допълнително 13.3 млн. лв. за изпълнение на приоритетния инвестиционен проект „Изграждане и управление на иновативен завод за производство на електрически автомобили e.GO в гр. Ловеч“.
От министерството на Асен Василев стъпват на поетия преди две години ангажимент за изплащане на финансова държавна подкрепа за германския инвеститор на няколко етапа, първият от които при влизането в експлоатация на производствената база. От там, изглежда, все още работят според графика, предвиждащ старт на дейността на ловешкия завод на Next.e.Go през 2024 г.
С други думи: или ведомството не си е сверило часовника и прави неподплатени с реалността планове за разходи, или все още въпросната инвестиция не е окончателно зачеркната, а министър Милена Стойчева не знае за това.
Какво казва Next.e.Go Mobile
Вместо да внесат ред, съобщенията, долитащи по линия на самата компания, внасят още повече неясноти. В проспект от 22 септември 2023 г., подаден във връзка с предстоящото към онзи момент листване на e.GO на фондовата борса в Ню Йорк, черно на бяло пише, че фабрика в България фигурира в плановете на компанията.
„Понастоящем микрофабриката в Аахен е готова за производство, а ние подготвяме пускането в експлоатация на допълнителна микрофабрика в Северна Македония, която се очаква да започне производство през втората половина на 2024 г., и пускането в експлоатация на допълнителна микрофабрика в България, която се очаква да започне производство през първата половина на 2025 г.“, гласи информацията в документ.
За да потвърди тази информация, Economic.bg потърси арх. Любомир Станиславов, който оглавява проекта за фабриката на e.Go в България и учреденото местно дружество „Некст.е.Го България“ АД. Той обаче отказа да коментира подробностите около плановете на компанията заради публичния ѝ статут и потенциалните рискове от това върху поведението на инвеститорите.
От наша страна е свършено всичко, което е било необходимо“, увери Станиславов.
Въпрос на пари
Накрая нещата най-често се свеждат до парите. Изправена пред необходимостта да набере достатъчно капитал, за да реализира мащабните си планове за производства в няколко страни, стартиращата компания e.Go намери решение в Нюйоркската фондова борса. Тя избра да стъпи на финансовия пазар чрез сливане с дружеството със специална цел за придобиване (SPAC) – Athena Consumer Acquisition.
SPAC играчи като Athena, известни още като „празен чек“, станаха особено популярни през последните няколко години, давайки възможност на различни играчи да стъпят успешно на фондовите пазари. Трусовете на борсата през миналата година обаче охладиха интереса към този инструмент. Въпреки това e.Go предпочете да заложи на такъв вариант вместо на IPO.
Сливането стана факт, а листването на борсата се случи преди месец. Именно тогава Али Везавий коментира плановете на e.Go да стартира производството си в Северна Македония догодина, както и да построи още един завод в Европа – без да уточнява къде.
Както може да се прочете и в проспекта на компанията, заводът в Северна Македония не се явява непременно заместител на този в България. Факт е обаче, че той е почти готов, за разлика от този тук. Еднозначен отговор на въпроса защо e.Go е предпочела да ускори дейността си в западната ни съседка – която не е част от Европейския съюз и която се появи на пейзажа като възможна локация чак след избора на Ловеч – няма.
Наред с политическите спекулации, на които трудно може да се хване краят, стоят числата. В разчетите си в проспекта компанията посочва, че капиталовите разходи за производството, сградата и екстериора на микрофабриката в България възлизат на 87.4 млн. евро, докато тези в Северна Македония са почти наполовина – 44.2 млн. евро.
Интересно е и как стоят нещата с обещаната държавна помощ. Заявление за регистрация в американската Комисия по ценни книжа и борси (SEC) с дата 14 ноември 2023 г. хвърля повече светлина върху договорката на компанията със Скопие. Там се посочва, че двете страни са сключили споразумение за държавна помощ, което дава възможност на местното дъщерно дружество „NEXT.E.GO MOBILE DOOEL Tetovo“
да получи пряко и непряко държавни субсидии и помощи в размер до 47.5 млн. евро през следващите десет години, при условие че бъдат изпълнени определени етапи“.
За сравнение, България обеща държавна помощ в размер на 34 млн. евро за периода 2024 – 2029 г., разпределена в четири транша:
- първият за 13 299 644 лв. бе предвиден за 2024 г., при условие че вече има произведени автомобили и разкрити поне 250 нови работни места;
- вторият транш, за същата сума, бе заложен за 2025 г., при услови че работните места се увелича до 365;
- Третият и четвъртият транш – съответно през 2027 и 2029 г. – са на стойност всеки по малко под 20 000 лв. и са обвързани с постигането на определени таргети на производство.
Как изглежда ситуацията на борсата днес
Акциите на Next.e.GO потънаха с 38% още при дебюта си на Nasdaq след SPAC сливането. От графиката по-долу се вижда ясно изразен ценови тренд надолу. От малко под 1.5 долара при стъпването на борсата преди месец, днес една акция вече се търгува 0.40 долара.