Кой ще спечели изборите в САЩ? Следвайте парите
Кампанията на Хилъри изглежда стабилна, все по-малко спонсори дават парите си за Тръмп

Много гласоподаватели гледат към президентските
дебати и проучванията на избирателните нагласи, за да си създадат представа какво
може да се случи в изборния ден. През последното десетилетие
обаче социологическите анкети редовно са грешали в прогнозите си за изборните
резултати.
Две окончателни допитвания на агенциите Gallup и Rasmussen, направени непосредствено преди президентските избори през 2012 г., показваха, че победител ще е Мит Ромни. Достатъчно е човек само да погледне тазгодишните анкети за Brexit, за да види колко погрешни могат да се окажат тези резултати.
Въпреки това медиите обожават данните от социологическите проучвания, защото са интересна история за зрителите, без значение доколко са точни. Има обаче един много по-точен и отколешен начин да се разглеждат изборите: следвайте парите.
През 2012 г. Барак Обама и Мит Ромни набраха съпоставими суми за кампаниите си: съответно 1,14 млрд долара и 1,25 млрд. долара.
Кампанията на Обама съществено надмина тази на Ромни при набирането на средства със 721,3 млн. на 449,5 млн. долара, но партийните средства и парите от супер-ПАК-ове (независими политически комитети, които подкрепят даден кандидат с често пъти анонимни индивидуални дарители, компании и синдикати) коригириха този дефицит: Ромни получи от тях 804,7 млн. долара, а Обама – 423,5 млн.
Въпреки че до изборния ден остават още няколко седмици, а през това време ще се наберат и похарчат много пари, вече се очертава една интересна картинка за президентските избори от 2016 г.
Към 21 септември кампанията на Клинтън е набрала общо 516,7 млн. долара, които включват 143,5 млн. долара от партията и супер-ПАК-ове. Кампанията на Тръмп пък е набрала само 205,9 млн. долара, в които влизат едва 40 млн. долара от партията и супер-ПАК-ове.
Набирането на средства от кандидатите не е толкова добър барометър за преценяването на изхода от изборите просто защото Тръмп няма нужда от толкова пари, колкото Клинтън. Милиардерът печели от това, което наричаме „свободните медии“.
Достатъчно му е да си отвори устата или да прати един туит и има много голяма вероятност да влезе в новините и да бъде обсъждан по телевизиите и онлайн. Това е безплатна реклама за кампанията му. Клинтън, от друга страна, не е толкова новинарски ценна просто защото не е толкова развлекателна.
По-добра преценка на изборите се добива от набирането на средства, което не се организира от самите кандидати. Макар и то да е спаднало и в двата лагера, републиканските дарения са намалели с 95% спрямо 2012 г.
Според Bloomberg четирите водещи супер-ПАК-а зад всеки кандидат са събрали 152,7 млн. долара за Клинтън и 16,4 млн. долара за Тръмп. Та къде са всички републикански дарители?
Може би най-подходящият пример е милиардерът от Лас Вегас Шелдън Аделсън. През 2012 г. Аделсън е дарил около 150 млн. долара, за да помогне за поражение на Барак Обама. Към септември 2016 г. Аделсън е дарил по-малко от 500 хил. долара за кампанията на Доналд Тръмп.
Защо е важно това?
Хората обикновено даряват пари на политически кампании с надеждата, че предпочитаните от тях партии или кандидати ще спечелят. През 2016 г. традиционните републикански дарители не подкрепят финансово кандидат-президента на партията си, може би защото не смятат, че той може да спечели, и следователно не искат да си пилеят парите.
Едно от ранните качества на кампанията на Тръмп беше очакването, че той може да се самофинансира вместо да разчита на набиране на средства. Въпреки че е дал около 50 млн. долара на кампанията си, той не е дарил толкова пари, колкото твърдеше, че ще дари или колкото са нужни за самофинансиране на президентска кампания.
Например, през 1992 г. тексаският милиардер Рос Перо изразходва около 60 млн. долара свои пари, за да завърши на трето място в изборите (равняващи се на 103 млн. днешни долари). Казано по-просто, преди 25 години Перо похарчи повече пари от Тръмп сега и завърши трети.
Парите се използват не само за реклами, а и за плащане на предизборни дейности. Към края на август Клинтън имаше над 3 пъти повече местни офиси в 15 стратегически важни щата от опонента си.
За лош късмет на Тръмп, почти половината персонал в тези офиси получаваха парите си от Националния комитет на Републиканската партия, който на 8 октомври обяви, че повече няма да поддържа кампанията му. Това в общи линии означава, че сега дейността на терен на Тръмп е сведена до нула.
Въпреки че президентската надпревара монополизира по-голямата част от вниманието, тази година също се гласува за цялата Камара на представителите, една трета от Сената и около 1/4 от щатските конгреси. Републиканската партия спира да дава според нея безполезни пари на Тръмп и пренасочва ресурсите си там, където има най-добри шансове за победа.
Собствената партия на Тръмп сигнализира, че не вярва той да има дори приличен шанс да спечели, така че вместо това съсредоточава усилията си върху запазването на мнозинството си в двете камари на Конгреса.
Единствените анкети, които трябва да се следят, са счетоводните отчети на кандидатите и дали хората даряват пари. Ясно е, че финансовите поддръжници са си казали думата и нещата за Тръмп хич не се очертават розови.