Лекари вече ще ни преглеждат през смартфон
Мобилното приложение ще е достъпно у нас през септември
Пламен Тютюнков е мениджър продажби в T-Systems за България. Компанията е бизнес подразделение на Deutsche Telekom (Дойче Телеком Груп) е телекомуникационна компания, основана в Бон, Германия. Тя е най-голямата телекомуникационна група в Германия и Европейския съюз и трета в света.
T-Systems предлага бизнес услуги, като се концентрира
върху развитието на транспорта и здравеопазването. Възможно е именно тази
компания да изгради бъдещите велостанции в София. За вело живота в столицата,
иновациите в здравеопазването и бъдещите проекти на фирмата, Economic.bg
разговаря с Пламен Тютюнков.
- Вашата компания се занимава с инфраструктура и здравеопазване, разкажете ни малко повече за нея и върху какво акцентирате на българския пазар?
Ние сме инфокомуникационна компания, корените ни са в телекомуникацията. В България имаме дружество, което вече е на 11 години - Novatel. Компанията управлява над 50% от транзитния трафик към Близкия Изток. Тук ние имаме лиценз за стационарни телефони и услуги, както и интернет – стъпваме на тази основа и търсим сфери, в които има голяма нужда от развитие. Такава сфера е транспортът – имаме тези системи за велосипеди, имаме и система за издаване на билети за градски и междуградски транспорт. Първият пилотен проект за нея се очаква да бъде представен есента в България. С платформата ще можем да си купуваме билет за градски транспорт през интернет или апликация.
Предлагаме и подготвяме първите проекти за интелигентни транспортни решения по магистралите и по междуградските пътища. Това са дисплеи с променливо съдържание, измерване на тежест в движение, камери за следене на трафика със сигнал, ако някой например кара в насрещното движение, както и изграждане на контролен център за управляване именно на тези транспортни решения. Също за нас в България е интересно, че пътническите превози са много по-развити, отколкото в Европа. Пазарът е изцяло либерализиран от 1990 година и България е едно поле, на което ние се учим, за да може да предлагаме тези услуги добре навън.
В сферата на здравеопазването разработваме болнична информационна система, която подобрява качеството на лечение, намалява натоварването на лекарите и отговаря на административните изисквания за една болница. Но с функциите, които развиваме вече над 20 години в тази система, наистина може да се минимализират неприятности като например несъвместимост на лекарства, правене на скъпи изследвания излишно и др. Това е така, защото системата регистрира и отчита всичко, създавайки електронно досие на всеки, което може да бъде видяно от други лекари, които имат достъп до него. Това например предотвратява случай, в който лекар изписва едно лекарство, а негов колега след това друг медикамент, несъвместим с първия, от което в крайна сметка може да пострада пациентът.
- Какво следва да предложи T-Systems на българския пазар на здравеопазване?
Нашата система може да се свърже и с телемедицината и някои от изследванията се правят чрез приложения от мобилни телефони. Лекарите имат много ограничено време, а ние пациентите мразим да чакаме за преглед от специалист. Така чрез приложението "Мedsol Smart" лекарят може да даде сигнал, че е на разположение и съответно има възможност дистанционно да му измери кръвното и да провери определени показатели.
Това се случва според указания, които докторът дава – трябва човек да е в спокойно положение, седнал и тогава слага устройството за измерване на кръвно, което чрез Bluetooth комуникира с телефона, измерва показателите и нормите им автоматично се появяват в нашата болнична информационна система, а лекарят трябва само да го приеме. Могат да се направят и изследвания на кръвната захар и данните да се изпращат към лекаря, а когато той седне на компютъра, показателите, които са извън нормата да му се появят. Така оптимизираме времето на пациента и на лекаря, за да могат някои по-прости неща да стават чрез телемедицината.
Ние имаме тези услуги, но искаме да проверим и да тестваме всички законови изисквания, които важат в България. Приложението ще бъде достъпно от септември месец тази година. Иновацията се очаква да се въведе в една частна болница извън София. Нашата система е планирана за големи структури и болници. Тя обхваща сфери от патологията до неонатологията. Стремим се главно да бъдем там, където освен лечение има и научна дейност, а това са университетските болници. Малко са тези системи по света, които могат да обхванат изцяло процеса, тоест не само да служат за лечение, а и да събират данни, които да помагат при преподаването на студентите по медицина. Целта ни е до три години системата да бъде достъпна за повечето университетски болници.
Най-ключовото в нея е, че използването ѝ не изисква специално обучение. Тя е толкова интуитивна, колкото използването на Facebook и Google. Лекарите няма да трябва да отделят ценно време за това да научат новата платформа, а ще могат на своите устройства (лаптоп, телефон, таблет), след като се идентифицират по правилния начин, съвсем интуитивно да започнат да я използват, правейки си графика да имат връзка с пациентите и други лекари, които са в същата система. Тя работи в 8 държави, имаме 50 000 потребителя и това означава, че около 40 милиона пациента са в нашата система.
- Каква е евентуалната инвестиция в станциите за обществени велосипеди в столицата?
Инвестицията в системата, която може компанията ни да инсталира в София, надхвърля 1,2 милиона евро. Като в тази сума не влиза вече изграденият контролен център, с който ние разполагаме в столицата, откъдето ще се наблюдава и управлява платформата денонощно и целогодишно.
- Вие се занимавате и с изграждане на системи за ТОЛ такси. Възможно ли е вашата фирма да изгради инфраструктурата за бъдещите ТОЛ такси в България?
T-Systems е операторът на най-голямата територия на ТОЛ такса в Европа. Ние оперираме системите в Германия и Белгия. Запознати сме с проекта в България като това е нещо, което е изцяло в профила на всички тези интелигентни транспортни решения, които са в портфолиото на нашата фирма. Ние проявяваме интерес към системите за ТОЛ такси тук, но сега се очаква закъснение на търга за тях. Валидираме информацията и се опитваме да се запознаем с проекта в подробности.
- Какви са предимствата и проблемите пред въвеждането на ТОЛ таксите в България?
Въвеждането на ТОЛ таксите в България трябва да се случи, искаме или не. ЕС е отпуснал много средства за изграждане на пътна инфраструктура, но не отпуска пари за поддръжката ѝ. В България вече пътуваме до морето по хубава магистрала, но има условия като топло лято и студена зима, тоест за да може да пътуваме удобно и бързо по хубави пътища, то трябва те да се поддържат.
В момента всички ние, които не ползваме пътищата, плащаме за тяхната поддръжка чрез данъци. А с въвеждането на системата с ТОЛ такси ще плащат тези, които използват пътищата най-много. Електронните винетки, които също са част от този проект, ще бъдат голямо удобство, защото няма да се налага да се принтират и дистрибутират стикери, а ще могат да се ползват чрез мобилно приложение и да се закупуват в момента, когато човек има нужда от тях. Такъв е принципът и при системата за наемане на велосипеди.
- В София има ли достатъчно добре развита инфраструктурата за велосипеди?
Велоалеята е едно удобство за каране на колела. Според Закона за движение по пътищата велосипедите също могат да се движат по шосето. С появата на 400 нови велосипеда в градската среда в София шофьорите ще трябва да се съобразят с тях и да свикнат с това, че ще има повече колоездачи. Аз самият карам колело и от година на година отчитам, че градът е много по-подготвен за велосипедистите, които се увеличават.
Според мен най-важното е информирането на шофьорите на автомобили, като например да се направи ден, когато те да се качат за няколко минути на велосипед, за да разберат какво е това усещане. Тоест не трябва обществените велосипеди да се връзват към велоалеите.
В София има достатъчно добре реновирана централна градска част, където може да се движат само пешеходци и колоездачи. За там колелата ще бъдат много удобен превоз. Нашата идея е те да бъдат подходящи за разширяващата се градска среда, където не може да се движите с мотор например.
- Къде да очакваме още велосипедни станции у нас?
Нашата амбиция е в две основни направления – първото е обществени велосипеди на територията на общини, а второто е велосипеди за ползване в затворени комплекси или свързани в офис сграда. Имаме такова решение и в Унгария, нарича се Tele Bike и служителите на компании могат да се придвижват между сградите с тези велосипеди по-удобно. Вече имаме потенциални клиенти в България, презентираме им системата, така че се надяваме от 2017-2018 година това да бъде разпространено. Дотогава технологията и на електровелосипедите ще ни помогне и те да бъдат интегрирани в тази част. На северното Черноморие в големите затворени комплекси от следващия сезон ще има такива системи за велосипеди.
Поставянето на велосипеди в общинска среда зависи изцяло от желанието на общините. Ако има желание за изграждане на такава система, то много бързо може да се направи бизнес модел. Ако една община закупи един автобус по-малко, спестените пари са напълно достатъчни за изграждане на интегрираната система за велосипеди в общински град. Нашата система е модулна, което я прави много гъвкава - ако има повече редовни ползватели, там може да се сложат станции с намалена функционалност, които са много по-евтини. В Европа велосипедите се комбинират с външна реклама, което е много добро публично-частно партньорство. Така те предоставят рекламна площ, а фирмата предоставя система за обществени велосипеди.
- Възможно ли е да има представителство на "Дойче Телеком Груп" на пазара на мобилни и телекомуникационни услуги в България?
Ако погледнете картата на "Дойче Телеком", ще видите, че единственото място, където го няма този мобилен оператор, е България. Ние имаме непряк опит на българския пазар чрез Globul. Но колегите ще вземат решение кога да дойде моментът да стъпим и на българския пазар.
Мобилните оператори се разпознават лесно. Ползваме все
повече безплатни минути, все повече интернет и плащаме все по-малко. Именно
затова се насочваме към услуги като велосипедите, като интелигентните
транспортни решения и здравеопазването, защото смятаме, че там има много
по-голямо търсене и могат да се осъществят по-големи маржове.