Министър Ангелкова спешно въвежда ред в БДЖ и НКЖИ
Уволнени ще бъдат както отговорящите за локомотиви директори, така и виновните за инцидента на жп прелеза в София
Борба с безхаберието

© ECONOMIC.BG / БГНЕС
Служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова уволнява редица директори и други отговорни лица в железниците, стана ясно на брифинга й днес. Тя обяви, че става дума за административните директори в „БДЖ Пътнически превози" и „БДЖ Товарни превози" и тези, които отговарят за състоянието на локомотивите. "Те ще бъдат освободени от днес", отсече шефката на МТИТС.
Според Ангелкова, констатациите, които са направени от проверките на регулатора в лицето на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА) са „достатъчни, за да може да се вземе едно такова решение“. "Това е проблем, който съществува и не са предприети мерки за неговото разрешаване", заяви министърът.
По думите й „тези хора трябва да понесат своята отговорност, защото констатациите показват, че не са предвидени достатъчно програми за обучение на машинистите за работа с автоматична локомотивна сигнализация и с влакова диспечерска радио връзка“.
„От направената проверка от 180 локомотива в БДЖ „Пътнически превози” с радиостанции, които поддържат диспечерска радио връзка, 15 не работят, което означава, че те следва да бъдат ремонтирани незабавно. По отношение на БДЖ „Товарни превози” от 65 локомотива радиодиспечерската връзка в два не работи", отчете Ангелкова.
По отношение на автоматичната локомотивна сигнализация от 44, оборудвани с такава сигнализация десет не работят. „Установих занижен контрол по отношение на поддръжката и техническото състояние на локомотивите и най-вече на това как и в какви условия машинистите всеки ден излизат на работа", коментира Ангелкова.
Тя е изискала от ръководствата на „БДЖ - Товарни превози”, „БДЖ - Пътнически превози” и от борда на "Холдинг БДЖ" до петък „да представят адекватни мерки по констатираните проблемите“. „Изискали сме спешни мерки и още от преди две седмици промяна на бизнес плана на дружеството в посока адресиране на тези проблеми - да бъдат заложени дейностите, които са свързани с подобряване условията на труд“, обясни Ангелкова.
Тя съобщи още какви са предписанията от констатираните проверки в Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ). Става дума за „липса на съгласувателни процедури по отношение извършване на комплексни проверки и съоръжения, липса на резервни части, кражби и посегателства върху инфраструктурата“.
Относно катастрофата на прелеза в столичния кв. „Обеля“ министърът информира, че ръководителят на движението на гара „Волуяк” не е подал сигнал за преминаването на влака. „Техническото разследване по случая все още не е приключило, но това, което е установено до момента е, че ръководителят на движението на гара „Волуяк” не е подал сигнал на прелезопазачката за преминаването на влака. Служителят на НКЖИ е отстранен временно от длъжност“, обобщи Ангелкова.
Според нея обаче все още се изясняват причините, заради които той не е подал сигнала. Засега е ясно, че в момента на инцидента бариерите на прелеза са били вдигнати и преминаването на МПС-та е било разрешено: „Именно защото прелезопазачът не е бил уведомен за преминаването на влака“.