Министерството на транспорта спря най-големия търг за нови влакове
От стартираните четири процедури за нов подвижен състав за момента оцелява единствено тази за доставката на 18 електрически локомотива
Трета процедура, свързана с доставката на нови влакове, финансирани по линия на Плана за възстановяване и устойчивост, е спряна. След като миналата седмица стана ясно, че испанската компания Patentes Talgo SL е подала жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу търга за доставката на 20 електрически „push pull” влака, то сега процедурата е спряна от Министерството на транспорта, което е възложител.
Припомняме, че в последния месец бяха спрени и търговете за доставката на 35 електрически влака за над 1.1 млрд. лв. без ДДС, както и за 7 двуетажни мотрисни влака с прогнозна стойност над 410.5 млн. лв. без ДДС. Спирането на процедурите е вследствие на подадени жалби от международни компании. КЗК вече е излязла с решение по тези жалби.
За момента само една процедура не е обжалвана – тази за доставката на 18 електрически локомотива, чиято стойност е над 68.3 млн. лв. без ДДС. Министерство на транспорта обаче е удължило срока за подаване на оферти по нея до 16 ноември. Старият срок бе 31 октомври.
Търгът за „push pull” влаковете
Това е една от най-скъпите процедури от общо стартираните четири. Тя е на стойност над 1.2 млрд. лв. без ДДС.
Миналата седмица стана ясно, че испанската Patentes Talgo SL обжалва получени разяснения от Министерство на транспорта. На 2 ноември КЗК е образувала производство по жалбата, а на 3 ноември ресорното ведомство е спряло процедурата, сочи справка в Регистъра за обществени поръчки.
Решения на КЗК по другите жалби
Антимонополният орган е уважил жалбата на „Шкода Транспортейшън“ А.С. за налагане на временни мерки, т.е. спиране на процедурата за доставка на 35 бр. електрически влака. Компанията възразява срещу заложени от ресорното ведомство технически спецификации и изисквания за доказан опит, като твърди, че са дискриминационни, необосновани и „водят до ограничаване офертите и оттам на възможностите за избор на възложителя.“
Министерство на транспорта е възразило с мотиви, че заради спирането ще бъдат изпуснати сроковете, заложени в ПВУ и невъзможност България да получи европейски средства по тази
линия. Посочва, че
това може да доведе до поемане на направените разходи от държавния бюджет, както и до забавяне модернизацията на влаковия състав.“
КЗК обаче не приема тези мотиви и налага спирането на процедурата.
При разглеждане на искането за налагане на временна мярка следва да се отчете и принципът, заложен в чл. 1 от ЗОП, а именно осигуряване на ефективност при разходването на публичните средства. Евентуалното провеждане на незаконосъобразна процедура би довело до разходване на средства в противоречие с посочения принцип,“ се посочва в решението.
Не до такъв извод обаче е стигнала КЗК по отношение на жалбата на полската „Щадлер“, която поиска спирането на процедурата за доставка на 7 двуетажни мотрисни влака. Компанията не бе доволна от получени разяснения от Министерство на транспорта. Претендира, че отговорите не са ясни, конкретни и изчерпателни. Възразява, че недаването на разяснения с конкретни, ясни и точни указания по изисквания на документацията възпрепятства участието в процедурата и изготвянето на качествена и конкурентна оферта.
Министерство на транспорта възразява със същите мотиви от предишната жалба.
Антимонополният орган е оставил без уважение претенциите на международната компания. Посочва, че „Щадлер Полска“ не е изложила обосновани и подкрепени с доказателства мотиви, даващи основание за преценка, че интересите на страните, и по-специално тези на жалбоподателя, ще бъдат увредени по необратим начин, който би могъл да бъде възпрепятстван чрез налагането на обезпечителната мярка.
Въпреки това дори Министерство на транспорта да доведе процедурата докрай и евентуално да избере изпълнител, то няма да има възможност да сключи договор, докато не бъде решен спорът с полската „Щадлер“.
Определенията могат да бъдат обжалвани пред ВАС.