Най-големият завод за редкоземни магнити стои на прага на Русия
Съоръжението в пограничния естонски град Нарва изпълнява част от стратегията на ЕС за независимост при критичните суровини
Големият залог на Европа – да прекъсне господството на Китай в производството на критични суровини – започва на прага на Русия. Най-голямото съоръжение за редкоземни магнити на континента, разположено на самия ръб на източния фланг на НАТО, увеличава производството си като част от регионалния стремеж за намаляване на зависимостта си от внос от Пекин, пише CNBC.
Разработен от канадската компания Neo Performance Materials и открит в средата на септември, заводът се намира в малкия индустриален град Нарва, Естония. Това слабо известно населено място е отделено от Русия само от една река (Нарва), която е външна граница както на НАТО, така и на Европейския съюз.
Анализатори очакват производственото съоръжение да играе важна роля в плана на Европа за намаляване на зависимостта ѝ от Китай, като същевременно предупреждават, че регионът е изправен пред дълъг и труден път, ако иска да постигне целите си в стратегията за минерали.
Магнитите, произвеждани от редкоземни елементи, са основни компоненти за функционирането на съвременните технологии, като електрически превозни средства, вятърни турбини, смартфони, медицинско оборудване, приложения за изкуствен интелект и прецизни оръжия.
В интервю за CNBC главният изпълнителен директор на Neo, Рахим Сулеман, заяви, че съоръжението е напът да произведе 2000 метрични тона редкоземни магнити тази година, преди да увеличи производството до 5000 тона и дори повече, тъй като се стреми да се справи с „изключително бързо развиващия се пазар“.
Европейският регион в момента внася почти всички свои редкоземни магнити от Китай, а Сулеман очаква съоръжението на Neo в Нарва да може да задоволи около 10% от това търсене.
Като се има предвид това, нашата оценка за това число е около 20 000 тона. Така че ще имаме много повече работа за вършене, много повече строителство, защото мисля, че клиентите имат реална нужда да диверсифицират веригите си на доставки“, каза Сулеман.
„Не говорим за независимост от която и да е юрисдикция. Говорим само за създаване на стабилни и разнообразни вериги на доставки, за да се намали рискът от концентрация“, добави той.
Neo вече обяви първоначални договори със Schaeffler и Bosch, основни доставчици на части за германските автомобилни гиганти Volkswagen и BMW.
Стремежът на Европа да постигне целите си за сигурност при ресурсите е изправен пред няколко препятствия. Анализаторите посочват проблеми, включително недостиг на финансиране, обременяващи регулации, ограничена и фрагментирана верига на доставки, произведени в ЕС, и относително високи производствени разходи. Всичко това повдига въпроси относно жизнеспособността на амбициозните цели на ЕС за веригата на доставки.
Европа се нуждае от голямо увеличение на капацитета за магнити от редкоземни елементи, за да се доближи дори до диверсифицирана верига на доставки за своите производители на автомобили“, каза пред CNBC Каролайн Месекар, анализатор във Fastmarkets.
„Гилотината все още е надвиснала“
Някога доста непопулярна тема, редкоземните елементи изведнъж излязоха на преден план като ключов елемент в продължаващото геополитическо съперничество между САЩ и Китай.
През октомври Пекин се съгласи да отложи въвеждането на допълнителен контрол върху износа на редкоземни минерали като част от споразумение, договорено между китайския президент Си Дзинпин и американския му колега Доналд Тръмп. По-ранните ограничения на Китай за редкоземни елементи, които преобърнаха глобалните вериги на доставки, обаче остават в сила.
Заплахата все още е налице; гилотината все още е надвиснала. И така, мисля, че всичко това колективно отрезви Запада, крайните потребители и правителствата относно рисковете, пред които са изправени“, каза пред CNBC Райън Кастилу, управляващ директор на консултантската компания за критични минерали Adamas Intelligence.
„Това е, откровено казано, проблем за милиарди долари, който засяга индустрии надолу по веригата за трилиони долари. Така че си струва да се реши“, добави той.
Европа, по-специално, е попаднала в прицела на тарифната турбуленция. В своята есенна икономическа прогноза за 2025 г. Европейската комисия идентифицира като голям риск китайския контрол върху износа, водещ до прекъсвания на веригата на доставки в няколко сектора, като например автомобилостроенето и зелената енергия.
Това поставя въпроса за диверсификацията на доставките в центъра на вниманието на европейските политици, особено след като се очаква търсенето да расте до 2030 г., а снабдяването в ЕС остават силно зависимо от един-единствен доставчик, според изявление на говорител на Европейската комисия.
В отговор председателят на ЕК, Урсула фон дер Лайен, обяви през октомври, че се разработват планове за стартиране на т. нар. план RESourceEU – по подобие на инициативата REPowerEU, която се стреми да преодолее друг проблем с доставките – енергията.
Проектът „Нарва“ предшества тези мерки, но с 18.7 милиона евро финансиране от ЕС, той е пример за това, което ЕС се надява да постигне. И въпреки че продукцията му е скромна в сравнение с общото търсене, тя показва как ЕС планира да увеличи капацитета на Блока за производство на магнити и да намали зависимостта от китайските доставки.
Китай е безспорният лидер във веригата на доставки на критични минерали, отговорен за близо 60% от добива на редкоземни елементи в света и повече от 90% от производството на магнити. Европа, междувременно, е най-големият пазар за износ на китайски редкоземни елементи в света.
На прага на Русия
Междувременно местоположението на новото съоръжение Neo предизвика известно недоумение, предвид потенциалното предизвикателство за сигурността, произтичащо от близостта до Русия.
Говорейки малко след пълномащабното нахлуване на Москва в Украйна в началото на 2022 г., руският президент Владимир Путин заяви, че град Нарва исторически е бил част от Русия и е необходимо да бъде върнат.
На въпроса защо компанията е разположила новия си завод за редкоземни елементи точно там, Сулеман каза, че фирмата вече има съществуваща инфраструктура в страната, „и правилното място е било да бъде в Европа“.
И след това отиваме още една стъпка по-навътре, а именно да навлезем в Естония. Имаме дълга история в тази държава. Вече имаме съоръжение за разделяне на редкоземни елементи, което може да обработва както леки, така и тежки минерали там“, каза Сулеман.
„Бяхме изключително впечатлени от качеството на хората в Естония, тяхното ниво на образование, тяхната отдаденост на упоритата работа… Така че, съчетавайки всичко това, заедно с подкрепата, която получихме както в Естония, така и в ЕС, това беше чудесен избор за нас“, добави той.
Естонските законодатели приветстваха потенциала на завода за магнити на Neo, заявявайки, че съоръжението ще бъде от полза за развитието както на страната, така и на по-широкия регион.
Яанус Уйга, заместник-генерален секретар по енергетиката и минералните ресурси на Естония, заяви, че заводът е отворил врати „много навреме“.
В интервю за CNBC Уйга призна икономическото напрежение между САЩ и Китай относно редкоземните елементи, заявявайки, че Естония и ЕС трябва да се адаптират към променящата се ситуация.
Това е уникален преработвателен капацитет, който беше изграден в Естония, и ние сме много щастливи от това, защото се случи в регион, който се отказва от изкопаемите горива“, каза Уйга.