NASA разработва по-тихи свръхзвукови самолети
Те отново ще превозват пътници на дълги разстояния по-бързо от скоростта на звука

~ 2 мин.
Национална космическа агенция (NASA) разработва технологии, които да намалят шума на свръхзвуковите самолети. Те отново могат да се завърнат и да превозват пътници до отдалечени дестинации по-бързо от скоростта на звука, пише Live Science.
Най-големият проблем при тези летателни машини е силният шум. Той зависи от размера на самолета и скоростта му. Дори при най-ниската скорост машините летят с 1225 км в час, което е скоростта на звука, и произвеждат разтърсваща прозорци звукова вълна, отбелязват от NASA. Именно това е причината учените да търсят начин да намалят шума на звуковите самолети.
В партньорство с компании от авиоиндустрията NASA създава машина с по-слаба звукова вълна. Дизайнът й е различен от този на старите свръхзвукови самолети като Concorde. Новите модели ще имат форма на корпуса, която намалява шума, грохота и вибрацията, генерирани от звуковата вълна.
Преди това обаче учените трябва да установят защо звукът от тези самолети е толкова неприятен за хората и земята. За целта от агенцията са разработили редица тестове, в които звуковата вълна се разделя на отделните й части - звук, вибрация, разклащане на предметите в закритите помещения.
В тестовете участват доброволци, живеещи в близост до изследователската база на Агенцията в щата Вирджиния. Те седят в затворени стаи, където изпитват ефекти, подобни на ефектите от звукова вълна, произведени от мощни високоговорители и субуфери, пише "Фокус". Столовете на участниците са оборудвани с устройства, които ги разклащат, за да имитират вибрациите от истинска звукова вълна.
"Лабораторните данни ще се използват за разработване на модел, който предвижда реакцията на хората спрямо звукови вълни, но това е само една част от големия пъзел", посочва Александра Льобо от NASA.
Провеждат се и полеви експерименти, при които свръхзвукови самолети преминават над жилищни квартали, като целта е да се измерят неприятните ефекти на звуковите вълни, добавя тя. Не се очаква първите машини от новото поколение свръхзвукови самолети да полетят преди 2025 година.
Най-големият проблем при тези летателни машини е силният шум. Той зависи от размера на самолета и скоростта му. Дори при най-ниската скорост машините летят с 1225 км в час, което е скоростта на звука, и произвеждат разтърсваща прозорци звукова вълна, отбелязват от NASA. Именно това е причината учените да търсят начин да намалят шума на звуковите самолети.
В партньорство с компании от авиоиндустрията NASA създава машина с по-слаба звукова вълна. Дизайнът й е различен от този на старите свръхзвукови самолети като Concorde. Новите модели ще имат форма на корпуса, която намалява шума, грохота и вибрацията, генерирани от звуковата вълна.
Преди това обаче учените трябва да установят защо звукът от тези самолети е толкова неприятен за хората и земята. За целта от агенцията са разработили редица тестове, в които звуковата вълна се разделя на отделните й части - звук, вибрация, разклащане на предметите в закритите помещения.
В тестовете участват доброволци, живеещи в близост до изследователската база на Агенцията в щата Вирджиния. Те седят в затворени стаи, където изпитват ефекти, подобни на ефектите от звукова вълна, произведени от мощни високоговорители и субуфери, пише "Фокус". Столовете на участниците са оборудвани с устройства, които ги разклащат, за да имитират вибрациите от истинска звукова вълна.
"Лабораторните данни ще се използват за разработване на модел, който предвижда реакцията на хората спрямо звукови вълни, но това е само една част от големия пъзел", посочва Александра Льобо от NASA.
Провеждат се и полеви експерименти, при които свръхзвукови самолети преминават над жилищни квартали, като целта е да се измерят неприятните ефекти на звуковите вълни, добавя тя. Не се очаква първите машини от новото поколение свръхзвукови самолети да полетят преди 2025 година.