Нено Димов: Ще променим екотаксите за нови и стари автомобили

© ECONOMIC.BG / МОСВ
~ 2 мин.
Ще променим размера на екотаксите за новите и старите автомобили. Това обещание бе дадено от министъра на околната среда и водите Нено Димов в ефира на БНТ. Във връзка с проблема с мръсния въздух и резултатите от нещата, които се правят, министър Димов заяви: „Резултати се постигат, но не толкова бързо, колкото би ни се искало. За първи път, поне откакто България е член на ЕС, а може би и изобщо, темата се вдига на толкова високо ниво. Това е принос на Българското председателство, което постави темата на най-високото възможно политическо ниво в сферата на околната среда“.
„Първо трябва да е ясно, че този проблем е много сериозен за ЕС, припознава се от всяка една държава. Проблем е като цяло за качеството на живот, проблем, свързан и със здравеопазването и с благосъстоянието“, заяви Нено Димов и допълни, че не може да се намери единно решение. По думите му има различни причини за замърсяването на въздуха в Европа, като даде пример с Кипър, където имат проблем със завишени нива на фини прахови частици, идващи от Сахара. „Трябва да се вземат мерки на четири нива“, призова министър Димов - европейско, национално, местно, лично.
„Забраната да влизат дизелови автомобили на дадена територия води до изкривяване на пазара“, коментира Димов. Според него това изкривяване трябва да бъде регулирано на европейско ниво като част от единния европейски пазар. „Ще прегледаме промяна на екотаксите за автомобилите - за електроавтомобилите няма да има екотакса, за хибридите ще бъде много намалена, за новите коли също ще бъде намалена, тези които са до 5 години ще бъде запазена, а за по-старите ще бъде увеличена“, коментира министър Димов.
„Ще обхванем и тежките превозни средства“, каза Нено Димов и допълни, че над 1 млн. автомобила в България са над 20-годишни. По думите му ще има много завишени изисквания към автомобилите на самия технически преглед от гледна точка на опазването на околната среда.
„Първо трябва да е ясно, че този проблем е много сериозен за ЕС, припознава се от всяка една държава. Проблем е като цяло за качеството на живот, проблем, свързан и със здравеопазването и с благосъстоянието“, заяви Нено Димов и допълни, че не може да се намери единно решение. По думите му има различни причини за замърсяването на въздуха в Европа, като даде пример с Кипър, където имат проблем със завишени нива на фини прахови частици, идващи от Сахара. „Трябва да се вземат мерки на четири нива“, призова министър Димов - европейско, национално, местно, лично.
„Забраната да влизат дизелови автомобили на дадена територия води до изкривяване на пазара“, коментира Димов. Според него това изкривяване трябва да бъде регулирано на европейско ниво като част от единния европейски пазар. „Ще прегледаме промяна на екотаксите за автомобилите - за електроавтомобилите няма да има екотакса, за хибридите ще бъде много намалена, за новите коли също ще бъде намалена, тези които са до 5 години ще бъде запазена, а за по-старите ще бъде увеличена“, коментира министър Димов.
„Ще обхванем и тежките превозни средства“, каза Нено Димов и допълни, че над 1 млн. автомобила в България са над 20-годишни. По думите му ще има много завишени изисквания към автомобилите на самия технически преглед от гледна точка на опазването на околната среда.