Новата мярка за по-ниски цени на храните: Кои вериги се включиха?
„Достъпно за вас“ стартира днес и има за цел да бъдат постигнати „трайно ниски цени за българските потребители на хранителните продукти от първа необходимост“
Въпреки спада на инфлацията в страната през последните месеци, потребителските цени не се променят, а храните и горивата дори поскъпват още. Затова и държавата продължава, засега безуспешната си битка, с високите цени с нова „антиинфлационна мярка“. Инициативата "Достъпно за вас" стартира днес и има за цел да бъдат „постигнати трайно ниски цени за българските потребители на хранителните продукти от първа необходимост“.
Тя се организира от Министерство на икономиката и индустрията, което при служебното правителство на премиера Гълъб Донев поведе тази битка със сайт, където да се публикуват цените на продуктите в различни вериги, като идеята беше това да доведе до повече конкуренция и по-ниски цени. Страницата обаче така и не сработи, както беше по план, тъй като в нея публикуваха само две от веригите.
Участието в новата мярка е доброволно, тъй като още при обявяването ѝ в становище Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви, че включването в инициативата на търговци на дребно на хранителни стоки ще доведе до ограничаване на ценовата конкуренция между тези търговци и веригите евентуално може да бъдат заплашени от санкции. Това обаче не спря идеята и след съгласуване между институцията и регулатора стана ясно, че все пак с леки промени инициативата ще стартира.
Министерството на икономиката разчита на пазарните механизми и на свободната конкуренция като цели по-добри цени за българските потребители, формирани на пазарен принцип и чрез доброволното партньорство между държавата и бизнеса, казват от ведомството.
Какво включва
„Обхватът на кампанията предвижда осигуряване на седем продуктови групи от малката потребителска кошница, отговарящи на обичайните изисквания за качество и съдържащи всички необходим продукти за разнообразно хранене“, съобщават от ресорното ведомство.
В съобщението обаче не се уточнява кои са „обичайните изисквания за качество“, които трябва да имат продуктите и какви стандарти трябва спазват. Практиката показва, че много от стоките на щандовете са със заблуждаващо съдържание и ниско качество.
Кампанията стартира с фокус върху минимум 50 продукта от малката потребителска кошница. От тях най-малко 16 продукта в един магазин трябва да са отбелязани с логото на кампанията.
Всяка седмица включилите се търговските вериги ще предлагат храни на възможно най-ниската за тях цена от няколко основни групи – хляб и зърнени храни, варива, месо и месни продукти, млечни продукти, яйца, плодове и зеленчуци, животински и растителни масла и мазнини. Продуктовата кошница за съответната седмица ще се включи в брошурите на веригите, включително и в дигиталните им издания.
Цели
Инициативата има за цел да осигури информираност на потребителите и достъпност до основни хранителни продукти от малката потребителска кошница, чрез предлагането им на възможно най-ниски цени, допълват от МИИ.
За повишаване на информираността на потребителите, всеки един търговски обект, който се е включил в кампанията, ще ползва логото на инициативата „Достъпно за вас“. То ще бъде позиционирано до стоката, която е предложена в конкретната седмица.
На седмична база в Министерството на икономиката и индустрията ще се прави анализ, за да се следи динамиката на цените. В следващ етап през сайта на ведомството, в специално изготвена платформа потребителите ще могат да изберат подходящ за тях продукт и да видят откъде могат да го закупят.
Провеждането на кампанията няма за цел да засегне производителите или дистрибуторите на по-ниско ниво от веригата за доставки, напротив - насърчава търговските вериги да работят по-тясно с тях. Инициативата „Достъпно за вас“ се провежда в унисон с механизма в т. нар. „Зелен документ“ на Европейската комисия за най-добри практики между търговците във веригата на доставките, където основно се визират хранителните продукти.
Кой ще се включи
Кампанията започва поетапно в партньорство с обекти от по-големите търговски вериги, като се водят разговори и с по-малки регионални такива, обясниха от МИИ. За момента над 200 магазина в цялата страна ще се включат, а разговори се водят с още толкова, уточниха от ведомството за Economic.bg.
Две от големите търговски вериги в страната обявиха, че ще се включат в нея. От Lidl са се присъединили към инициативата още на 8 ноември и на сайта си вече имат избрани продукти за тази седмица. Lidl беше и единствената от големите вериги, която публикува цените на продуктите си в правителствения сайт Foodprice, който също имаше за цел да бори високите цени.
Вярваме, че доколкото инициативата е доброволна и се базира на принципите на свободната конкуренция, то тя не би имала негативен ефект", обясниха от компанията пред Economic.bg по повод становището на Комисията, че подобна мярка може да се отрази негативно на пазара.
Най-голямата търговска верига у нас – Kaufland – също обяви пред Economic.bg, че ще се включи в кампанията с над 70 артикула в магазинната си мрежа, които ще бъдат с "трайно ниски цени" и ще са етикетирани с "Достъпно за вас".
От Billa засега няма да се включват. Една от причините е и без това наблюдаваният спад на цените, а другата е критичната позиция на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) към инициативата.
КЗК е сериозен орган, който не може да се пренебрегне. Министерството вече направи промени в инициативата, но КЗК не е изразила становище по тези промени, така че ние засега само ще наблюдаваме как се развива процесът, каза изпълнителният директор на търговската верига Вигинтас Шапокас, цитиран от БТА.
В кампанията ще се включи и ProMarket.
Столичната верига "Фантастико" също обясни за Economic.bg, че няма да участва в инициативата за момента.