Общините с просрочени дългове за 160 млн. лева

Министърът на финансите е съгласувал планове за финансово оздравяване на 6 общини - Перник, Белово, Тетевен, Септември, Велинград и Сливен

Общините с просрочени дългове за 160 млн. лева

Просрочените задължения на общините към 30.06.2017 г. са в размер на 160,3 млн. лв., в т.ч. по бюджета на общините 149,5 млн. лева. Това сочат данните за фиансовото състояние на общините за второто тримесечие на 2017 г., публикувани днес от Министерство на финансите.

Просрочените задължения по бюджетите на общините са формирани от 142 общини (53,6 % от общия брой общини). Над 46 % (123 общини) завършват второто тримесечие на 2017 г. без просрочени задължения в бюджета. Сравнено със същия период на миналата година, намаление на просрочените задължения отчитат 40 % (105 общини), като общият размер на намалението, реализирано от тях, е 36,6 млн. лв. В същото време 56 общини (21 % от всичките) увеличават просрочените си задължения в рамките на една година общо със 17,8 млн. лв. Само 2 общини (Генерал Тошево и Нови пазар) запазват размера на просрочените си задължения без изменение в рамките на последната година. В делегираните от държавата дейности просрочените задължения са в размер на 4,6 млн. лв. и, както обикновено, съставляват около 3,0 % от размера на просрочените задължения в бюджета.

Общинският дълг и общинските гаранции към 30.06.2017 г. възлизат на 1 231,0 млн. лв., в т.ч 555,5 млн. лв. вътрешен (45,1 %) и 675,5 млн. лв. външен дълг (дългът на Столична община формира 51,8 % от общия размер на дълга). Спрямо края на 2016 година, размерът на общинския дълг и общинските гаранции намалява с 21,7 млн. лв., което се дължи на намаление на размера на вътрешните заеми с 20,5 млн. лв. и на намаление на размера на външните заеми с 1,2 млн. лв.

От началото на 2017 г., на основание чл. 130е, ал. 4 във връзка с чл. 130ж от ЗПФ, министърът на финансите е съгласувал планове за финансово оздравяване на 6 общини - Перник, Белово, Тетевен, Септември, Велинград и Сливен. Планът на община Сливен е съгласуван през месец май 2017 г., когато на общината е предоставен и заем за финансово оздравяване, поради което на този етап не може да се даде категорична оценка на наблюдаваните показатели и финансово състояние на тази община. Общият финансов ефект от оздравителните планове следва да се реализира ефективно в края на периода 2017 - 2019 г.

Според анализа на данните в края на второто тримесечие на 2017 г. спрямо края на 2016 г., както и спрямо същия период на 2016 г., се запазват на относително постоянно равнище средният дял на приходите в общите постъпления за страната - 43,52 % спрямо 44,52 % за същия период на миналата година и 40,07 % в края на 2016 г. Приходите превишават разходите към края на второто тримесечие на 2017 г. при 26,4 % от общините (при 70 общини), идентично със същия период на миналата година (при 73 общини и 27,5 %), но към края на 2016 г. този резултат е факт само при 10 % (26 общини). 

Броят на общините, които отчитат дял на приходите от общите постъпления, по-висок от средния за страната, също не се променя значително и в трите разглеждани периода. Наличните в края на юни 2017 г. задължения за разходи към годишния размер на разходите на общините достига 4,8 % (при 5,5 % към 30.06.2016 г. и 8,4 % към 31.12.2016 г.). 

Броят на общините, превишаващи средните нива за страната, е 75 (при 83 за същия период на миналата година и 70 към края на 2016 г.). 

Към 30.06.2017 г. в 27 общини задълженията за разходи към годишния размер на разходите превишава 15 на сто (при 32 общини за същия период на миналата година и 37 в края на 2016 г.). Като цяло, приходите на общините са около 40 % от общия размер на постъпленията им (приходи и трансфери), като делът на общините с равнище на този показател над средното за страната е 15 % (около 40 общини).

Усилията на Министерството на финансите продължават и през следващите тримесечия в посока да се подобри и ефективността на управление на общинските разходи, заедно с положителната тенденция за подобряване на приходната част в общинските бюджети. Препоръчително е общините да приемат и изпълняват оздравителни планове при наличие не само на три или повече от показателите по чл. 130а от ЗПФ, но и при индикации за достигане на критичните стойности по един или повече от всички наблюдавани показатели. Така те ще преодолеят и елиминират своевременно риска да нарушат фискалните правила и параметри по ЗПФ, които през 2017 г. са задължителни за общините, след тригодишния преходен период, необходим за привеждане в съответствие с изискванията на закона.

Коментари: 0