Отходната тръба на Варна пречи за удълбочаването на пристанището
Несвършената от кмета Иван Портних работа застрашава изпълнението на проекта на стойност 400 млн. лв.

Снимка: БТА
Проектът за удълбочаване на Пристанище Варна, чиято стойност е над 400 млн. лв., не може да бъде завършен заради отходна канализационна тръба. Тя е отговорност на общината и по проект трябвало да бъде вкопана на 3 метра под морското дъно. Вместо това обаче управляваната от ГЕРБ и по-точо от кмета Иван Портних община я е положила по дъното.
Така дори да се достигне необходимата дълбочина на драгиране, големите кораби пак няма да могат да влизат в пристанището заради тръбата. Това коментира транспортният министър Христо Алексиев по време на блиц контрол в парламента в петък.
Въпросът за скандалното удълбочаване, което е изпълнявано по инхаус процедура, дойде от депутата от БСП Борислав Гуцанов. По думите му милионите, дадени за удълбочаването, отиват на вятъра, тъй като самата стена на Пристанище Варна-Запад също трябва да бъде драгирана. За това ще са нужни още средства.
Кметът на Варна не намери време 4 години тръбата за канализацията между Аспарухово и Варна да се закопае в дъното, за да стане удълбочаването“, коментира Гуцанов.
Той припомни, че държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е възложило дейностите по удълбочаването на държавното предприятие „Транспортно строителство и възстановяване“ (ТСВ), а след това то е превъзложило дейността на подизпълнители. По думите на депутата в този период „Пристанищна инфраструктура“ е била оглавявана от Георги Тодоров, който в момента е служебен министър на електронното управление.
Георги Тодоров е отпуснал средствата и в момента е министър за награда“, заяви Гуцанов.
Припомняме, че в ролята на служебен министър на транспорта през 2021 г. Тодоров не успя да обясни мотивите за сключването на инхаус договора.
Алексиев отговори, че процедурата не е била възложена по най-удачния и правилен начин и че цялата информация вече е подадена към компетентните органи.
Нека те да си свършат работата, няма да коментирам дали е законна или не, правилна или не“, заяви министърът.
По думите му е важно драгирането да приключи, за да се постигнат необходимите дълбочини за големите кораби. Проблем се явява обаче въпросната тръба. Алексиев обясни, че министерството води активна комуникация с община Варна и е коментирано общината да поеме финансовия ангажимент, а ДППИ да извърши вдълбаването на тръбата, „за да има ефект от похарчените средства там“.
Проектът е изпълнен на 85%, но няма как да приключим договора, ако не бъде решен въпросът с тръбата“, заяви още Алексиев.