Откриха три планети, на които може да има живот

Те са сходни със Земята и са достатъчно близо, за да бъдат изследвани

Откриха три планети, на които може да има живот

Учени откриха три планети, няподобяващи Земята, на които може да има живот. Според тях при тези небесни обекти има най-голям шанс за наличието на извънземен живот, отколкото на всяка друга планета откривана досега извън Слънчевата система.

Размерите на трите планети са сходни с тези на Земята и Венера. Те се движат около хладна звезда джудже и са на 39 светлинни години от нас.

„Това е първата възможност да намерим химически следи от живот извън Слънчевата система“, заяви водещият автор на проучването Майкъл Гилън, астрофизик от Лиежкия университет в Белгия, цитиран от БГНЕС. Той поясни, че и трите планети имат „печелившата комбинация“, търсена от учените, а именно - те са със сходен на Земята размер, „потенциално обитаеми“ са и са достатъчно близо, за да може атмосферата им да бъде изследвана с техниката, с която разполагат.

Авторът на проучвнето заяви още, че откритието представя съвсем нов „ловен район“ за изследване на планети“. Гилиън и екипът му са засекли небесните тела посредством калибриране на 60-сантиметровия телескоп TRAPPIST в Чили. С него те са проследили планетите около няколко звезди джуджета, които не са достатъчно големи или горещи, за да бъдат видени с оптичен телескоп.

Екипът се е спрял на една особено обещаваща звезда, кръстена TRAPPIST-1, която е една осма от размера на Слънцето и значително по-студена от него. След като са я наблюдавали с месеци учените са установили, че инфрачервения сигнал на звездата намалява на равни интервали, което означава, че звездите са обикаляни от планети, които го заглушават. Двете най-близки до звездата си планети, я обикалят за съответно 1,5 и 2,4 дни като в същото време получават съответно четири и два пъти количеството генерираща топлина радиация, което Земята приема от Слънцето.

Според проучването и трите планети, като се имат предвид техният размер на планетите и тяхната не прекалено ярка звезда, може да имат региони, чиито температури позволяват наличието на вода в течно състояние и живот.

Съавтора на проучването Емануел Джеин също от Лиежкия университет смята, че откритието е „промяна на парадигмата“ в търсенето на живот във вселената. В същото време тяхната близост на само 39 светлинни години позволява те да бъдат проучени допълнително. „Тези планети са толкова близо и тяхната звезда е толкова малка, че ние можем да изследваме атмосферите и състава им“, посочва съавторът Жулиен де Вит от Масачузетския технологичен институт. Според него това е истински джакпот и не е изключено в рамките на това поколение да стане ясно дали тези светове наистина са обитаеми.