Една българка преобръща представите на света за модата
Първоначално Паулина Цветанова създава концептуален магазин за винтидж мода, а сега нейните дизайни покоряват модните подиуми в Ню Йорк, Париж, Милано

© ECONOMIC.BG / Tanja El Kabid
Консуматорската мода се превръща във все по-голям проблем за природата. Правителството на Франция е сред пионерите, които решават да започнат борба с тези „замърсители“, предлагайки забрана за реклама на дрехи, част от така наречената бърза мода.
Законопроектът е обсъден през март тази година, а негов автор е депутатът Ан-Сесил Виолан. Сред предложените ограничения са и санкции върху евтините дрехи, за да се покрие въздействието им върху околната среда.
В същото време има една българка, която живее в Германия, но впечатлява цял свят със своите дизайнерски облекла и тотално преобръща представите на света за консуматорска мода.
Мода за ценители
Паулина Цветанова заминава заедно със своята сестра близначка за Германия веднага след като завършват Немската гимназия в Пловдив. Там Паулина завършва три магистратури – по „История на изкуството“, „Философия“ и „Християнска археология“. Работи в различни галерии, издателства, компании, докато един ден, през 2016 г., не решава, че е време да излезе на свободна практика.
Седнах с един бял лист хартия и се попитах: „Какво обичам най-много?“, разказва Паулина пред Economic.bg.
Заедно със своята сестра, която живее в Париж, започват да обикалят по всякакви винтидж пазари, откъдето Паулина купува различни дизайнерски рокли в стил 50-те години на миналия век; бижута; сувенири.
Започнах всичко закупено да го комбинирам и съвсем експресивно отворих магазин в Западен Берлин“, споделя тя.
Първоначално брандът ѝ Paulina’s Friends е концептуален магазин за изкуство, дизайн и винтидж мода. За да успее да покрива разходите си, Паулина превръща магазина си в нещо като работилница за винтидж и концептуална мода.
Така успях да финансирам проекта си. Тогава този тип concept store не бяха толкова популярни. И моята екстравагантност и нестандартните неща, които предлагах, биеха на око“.
За седем години Паулина сменя четири локации на своя магазин, междувременно се научава да шие и в един момент решава, че е време да се върне към първоначалната си идея – да създава мода. Така от концептуален магазин Paulina’s Friends се превръща в ексклузивен бранд за дрехи, който покорява модните подиуми на Ню Йорк, Париж, Берлин, Амстердам, Милано.
Снимка: Tanja El Kabid
В един момент се запитах дали това, което правя, съм аз. Защото се почувствах като брокер на имоти, който дава някакво пространство под наем и за да си плати наема, прави много компромиси. Така след 2018 г. започнах с модата и шиенето“, казва Паулина.
Нейните дрехи са подходящи и за мъже, и за жени. Нямат размери и за тяхната направа Паулина използва платове от цял свят. Самата тя споделя, че няма държава по света, която да е посетила и да не е взела нещо, което след това да го е вплела в дрехите си.
Към днешна дата Паулина няма собствен магазин, а цялата магия се случва в нейния хол в Берлин. Продажбите са онлайн или директно на място. С шиенето ѝ помагат четири момичета.
Голямата сцена
Да бъдеш част от седмицата на модата в Милано, Ню Йорк, Париж изисква не само да имаш покана от организаторите, но и доста сериозно самофинансиране и намиране на спонсори.
В началото си мислиш, че те канят на червения килим и всичко ти е осигурено. Едно шоу струва между 7000 и 20 000 евро. Минава за пет минути, а се подготвяш цяла година“, споделя Паулина.
Тя разказва още, че голяма част от нейните клиенти избират тази мода заради ексклузивитета, който им носи – дрехата е единствена по рода си и е участвала на световната сцена.
Клиентите на Paulina’s Friends са основно хора от чужбина, но има и няколко българки, редовни клиенти на Паулина.
Мисля, че в България има много надежда за такава мода. Много често съм си задавала въпроса дали наистина да не се прибера в България в един момент. Има много повече шанс да се развият нещата, защото пазарът е много по-малък. И когато човек е успял на Запад, като че ли е по-лесно да успееш в България след това“, споделя Паулина.
През годините тя се сблъсква с много трудности, липса на инвеститори и много други премеждия по пътя към голямата сцена – но не се отказва заради емоцията, която носи всичко и най-вече... постигнатата детска мечта.
Имам рисунки на модели от детството си в България, които ако тогава някой ги беше видял, щеше да каже, че съм луда. Сега ги излагам на световни панаири по изкуство“.
Интериорен дизайн
Освен дизайнерски дрехи, Паулина създава и продукти за интериорен дизайн и по-специално – одеяла със сантиментална стойност. Тя започна да ги шие от стари дрехи, които имат сантиментална стойност за нея.
Виждайки какво сътворява, много хора започват да ѝ носят стари дрехи и да искат тя да създаде одеяла от тях. Паулина започва да продава и на различни хотели своите произведения, но в доста малки обеми.
И пътя, по който Паулина е поела сега е разрастване на мащабите, с които създава своите творби.