Пет са офертите за оценка на безопасността на бъдещия тунел под „Петрохан“
Докладът ще даде зелена светлина за проектирането на скоростния път между Монтана и София с дългоочаквания тунел

© ECONOMIC.BG / AI визуализация / ChatGPT
Снимката е илюстративна и е генерирана с изкуствен интелект
Петима кандидати да подали оферти в поръчката, свързана с оценката на пътната безопасност на бъдещия скоростен път Монтана – София с тунел под прохода „Петрохан“. Търгът с прогнозна стойност от над 52 хил. лв. без ДДС бе стартиран през април, а ценовите предложения са отворени на 14 май. Всички те са по-ниски от прогнозната стойност и варират между 25 хил. и 30 хил. лв.
Процедурата е важна, тъй като е поредна стъпка в поетапната реализация на ключовия инфраструктурен проект за тунел под „Петрохан“. Припомняме, че през октомври миналата година АПИ подписа договор за изработване на идеен проект за трасето.
Кои са кандидатите и техните предложения?
Петимата участници, подали оферти, са:
- „Логистика 21“ ЕООД с предложена цена от 25 700 лв.
- Димитър Георгиев Марков (физическо лице) с предложена цена от 27 270 лв.
- „Път Консулт“ ООД с предложена цена от 28 000 лв.
- „Институт по транспортна инфраструктура“ ООД с предложена цена от 28 250 лв.
- „Трафик Холдинг“ ЕООД с предложена цена от 29 999 лв.
Срокът за изпълнение на поръчката е до 80 работни дни, разделени на два етапа – предварителен доклад до 70 дни и окончателен доклад до 10 дни след заключителна среща с АПИ.
Настоящата поръчка за оценка на пътната безопасност е задължителна по закон, преди да се премине към детайлно проектиране и строителство. Очаква се докладът да даде яснота как новият път ще повлияе на броя на пътно-транспортните произшествия в региона. Той ще включва и икономически анализ „разходи-ползи“, сравняващ различни алтернативи за трасето.
Сред анализираните варианти ще бъдат запазване на сегашната пътна инфраструктура, изграждане на ново трасе с по две ленти за движение във всяка посока и проектна скорост между 80 и 110 км/ч, както и вариант с добавена аварийна лента. Ще бъдат оценени ключови показатели като бъдещ трафик, аварийност, ефективност и влияние върху съществуващата пътна мрежа.
Скоростният път „Монтана – София“ с тунел под прохода „Петрохан“ е определян като ключов елемент от националната и европейската транспортна мрежа. С реализацията на този проект, заедно със скоростния път „Видин – Монтана – Враца – Ботевград“, се цели обезпечаване на транспортното натоварване по съществуващия път I-1 и значително повишаване на пътната безопасност в региона.