IKEA търси български фирми за партньори
Купуваме големи количества, споделяме опит, разплащаме се навреме, заявява Станислава Василева
Станислава Василева:

Снимка: Стоян Йотов
Станислава Василева е Ръководител на проект „Развитие на бизнеса в България“ на ИКЕА. Тя е дългогодишен кадър на компанията с богат опит в областта на продажбите.
Във връзка с обявеното увеличаване на доставките на ИКЕА от България, Economic.bg разговаря с Василева за бизнес стратегията, стандартите и инициативите на ИКЕА, отношенията с доставчиците, квалификацията на кадрите и начините, по които шведската компания подпомага партньорите си.
Г-жо Василева, разкажете малко повече за бизнеса на ИКЕА в България – как се развива, какъв е потенциалът му, какво ми могло да се подобри?
– Бизнесът на ИКЕА в България е действащ от много дълго време, още от края на 70-те години на 20 век. Към момента имаме 11 функциониращи производителя. Най-големите сфери, в които работим, са текстилни изделия – възглавници, завивки – изделия пълнени със синтетичен материал и метални изделия. Партнираме си и с други производители – на масивна дървесина, стъкло и т.н. Търсим партньори от различни индустрии.
Целта на проекта „Развитие на бизнеса в България“ е да проучим всички възможности в България, да анализираме всички индустрии и да открием най-добрия потенциал за съвместно сътрудничество между български производители и ИКЕА.
С каква продължителност е този проект?
– 2 години – стартира през март 2015 г. и трябва да завърши до края на февруари 2017 г. Това не означава, че след този срок няма да има търсене на контакти и развитие на бизнеса на ИКЕА в България. Но като специален проект и фокус, той е с продължителност от 2 години.
Как бихте оценили бизнес средата в България? Какви са предизвикателствата, които среща ИКЕА?
– Едно от предизвикателствата е намирането на квалифицирани кадри и въобще на работници, което е проблем на повечето наши производители. Специално в мебелната промишленост е необходимо да има повече сигурност при снабдяването с дървен материал, сертифицирането му. Това са основните проблеми, които повечето ни производители срещат и споделят.
Каква е ролята на ИКЕА при обучението и допълнителната квалификация на кадрите?
– Често каним в нашите офиси производителите или техни представители от средния мениджмънт и им провеждаме обучения на различни теми. Организираме посещения в заводите на наши доставици по цял свят.
По време на посещението на министъра на икономиката Божидар Лукарски в Швеция поставихме въпроса за професионалното обучение на кадрите. Това е изключително сериозен проблем, за решаването му трябва да се вземат мерки на държавно ниво. Ние правим всичко възможно, производителите също организират свои обучения. Квалификацията на кадрите обаче е въпрос главно на държава политика. Трябва да се има предвид, че това е бавен процес – ако сега се вземат необходимите мерки, резултатите ще дойдат след време.
С какви доставчици работите – малки, средни, големи и по какви критерии ги избирате?
– В момента работим с големи и средни фирми. Бихме дали шанс и на малки, макар че ще им е по-трудно да се справят в конкуренцията с по-големите. Отворени сме към всички. Целта ни е големи обеми, ниски цени и възможно най-високо качество. Важното е да срещнем хора, които желаят да растат и развиват бизнеса си, както и такива, споделящи ценностите и стратегията ни.
Каква е средната продължителност на работа между ИКЕА и доставчиците й?
– Около 10-11 години. Мебелното предприятие „Средна гора“ АД работи с нас вече повече от 36 години. Но те не е единствено. Има много подобни примери, в които имаме дългосрочни отношения с наши доставчици.
Как решавате появилите се проблеми в процеса на работа?
– Поддържаме изключително тясна връзка с доставчиците ни. Интересуваме се от ежедневните предизвикателства, пред които се изправят. Във времена на криза и рецесия помагаме със съвети и бизнес решения.
Например наш доставчик е инвестирал в определено производство, а изделията не се продават. Тогава отиваме, разглеждаме реалната ситуация на място и дискутираме как да разрешим проблема. Заменяме с аналогични изделия, за производството на които може да се използва съответното оборудване или измисляме друг вариант, който да приложим, докато се излезе от този период на криза.
По какви други начини подкрепяте предприятията, с които работите?
– По всякакви начини – идейно, технологично, финансово.
Технологично и идейно ги подпомагаме с ноу хау. В заводите от индустриалната група на ИКЕА има специалисти, които се грижат за всяко конкретно производство и при нужда консултират нашите доставчици. Подпомагаме ги директно с проекти, които повишават тяхната ефективност или качество.
Производителите имат възможност да използват нисколихвени кредити директно от ИКЕА, които след това изплащат с продукция. С дългосрочните ни партньори подписваме договори, обвързани с количества, така че да гарантираме техните инвестиции.
С кои институции и браншови организации си партнирате?
– В момента работим с Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП), както и с Браншовата камара на дървообработващата и мебелна промишленост. Избрахме тази камара, тъй като е най-многочислена и смятаме, че така ще стигнем до възможно най-голям брой предприемачи.
Отворени сме за контакти с всякакви други браншови организации. Надяваме се, че можем да си сътрудничим успешно и с Министерството на земеделието и храните и да постигнем добри резултати в полза на производителите.
ИКЕА прилага високи стандарти за качество и безопасност на суровините. Смятате ли, че българските фирми биха могли да ги покрият?
– Ако разберат концепцията на компанията ни, няма да имат трудности. Ние им предоставяме точната система и ноу хау какво и как трябва да се направи. От тях зависи дали ще го разберат и приложат.
Доставките много зависят от индустрията и вида на конкретната суровина. За някои материали като пластмаса, текстил и дамаски имаме одобрени доставчици. В други материални сфери всеки има ангажимента да намери своите поддоставчици. Продуктите, които купуват от тях, също трябва да отговарят на нашите критерии. Те се тестват регулярно – правят се изненадващи проверки, за да сме сигурни, че всеки продукт отговаря на всички наши изисквания.
Когато избираме нови поддоставчици, ние внимателно се вслушваме в мнението на партньорите ни. Нямаме ресурсите винаги да намираме най-добрите поддоставчици. Когато производителите ни работят успешно с определен доставчик на суровина и ни срещнат с него, това е един от начините, по които той може да се превърне в наш постоянен партньор. Така обхватът ни е много по-голям, отколкото ако търсим сами.
Какво бихте посъветвали фирмите, които желаят да станат ваши доставчици?
– Ние им показваме какви са преимуществата да работят с ИКЕА и какви са взаимните ползи от подобно сътрудничество. Предлагаме дългосрочни договори, поръчки на големи количества, гарантиран достъп до глобалния пазар, разплащане в най-кратки срокове – до 30 дни.
Искаме българските фирми да разберат, че търсим доверие и партньорство. Заедно сме с партньорите ни както във времена на разцвет, така и в моменти на криза. По този начин развиваме бизнеса си както в България, така и по света.