Продажбите на нови коли в България леко се забавят
След 46-процентния скок през септември, ноември носи ръст от 20.9% и страната ни вече не е лидер в ЕС

© ECONOMIC.BG / БТА
След като няколко поредни месеци България бе лидер по продажби на нови коли в целия Европейски съюз, то сега страна ни започва да отчита по-малко нови регистрации. Първите индикации за евентуално забавяне дойдоха още през октомври, когато България отстъпи първото място на Латвия. Тогава регистрациите отчитаха ръст от 32%, но през ноември те са 20.9%.
Въпреки че това все пак е увеличение, то България не само, че вече не е водеща по продажби, но дори не влиза в топ 5. През ноември лидер в ЕС е отново Латвия с ръст от 73.6%. Следват я Португалия (39.4%), Кипър (31.5%) и Германия (31.4%), сочат данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
На този фон пазарът в ЕС отчита нов ръст в продажбите – от 16.3%. Той е четвърти пореден за тази година, но все пак все още не може да се компенсират загубите от пандемията и постоянните спадове, отчетени от миналата година до юли тази година.
България
През ноември тази година новите регистрации са само с 401 бр. повече в сравнение със същия месец на 2021 г. Това е ръст от 20.9%. Припомняме, че през август увеличението на годишна база бе 30%, а през септември счупи всякакви рекорди – тогава бе 46%. Октомври пък донесе ръст от 32%.
През периода януари – ноември тази година новите регистрации се увеличават със 17.2% на годишна база и достигат 26 675 бр. Няма друга страна в ЕС, която да регистрира такова увеличение, но положителната тенденция е в резултат на постоянните месечни увеличения от тази година, когато повече страни отчитаха спадове.
За ЕС
Въпреки отчетеният ръст от 16.3%, пазарът на нови коли в ЕС все още не може да се възстанови напълно. През ноември са продадени 829 527 единици, но тези обеми остават под нивата отпреди пандемията. За сравнение през ноември 2019 г. са отчетени 1 млн. нови автомобили.
Повечето от пазарите в региона допринасят положително за растежа през ноември, включително четирите най-големи. Най-силно увеличение се наблюдава в Германия (+31.4%), следвана от Италия (+14.7%), Испания (+10.3%) и Франция (+9.8%) – които също отбелязаха солидни печалби.
Единадесет месеца след началото на 2022 г. новите регистрации на леки автомобили в ЕС са с 6.1% по-малко в сравнение със същия период на миналата година. Въпреки скорошните силни резултати, спадовете, генерирани от януари до юли, бяха достатъчни, за да понижат представянето от началото на годината. Сред четирите ключови пазара в региона Италия записа най-слабия резултат досега тази година (-11.6%), следвана от Франция (-8.7%), Испания (-4.4%) и Германия (-2.4%).