Шумът, който продава
Между производители и потребители се вмести индустрията на възприятията, която става все по-могъща
Битката за вниманието на потребителите продължава. Технологиите промениха правилата на играта и дигиталната ера ни пренесе във виртуалния свят. Интернет и новите комуникационни канали преобразиха пазара и дадоха нови инструменти за влияние. Именно в тази ниша се оформи специфичен бизнес, наречен индустрия на възприятията, свързан с въздействието върху потребителя и решенията, които той взема.
Популярност
Продажби, повече продажби… Да, има повече продажби, когато пазаруването е забавно. Създаването на най-популярния продукт на годината може да направи инвеститорите особено щастливи. Но появата на абсолютен бестселър на всички времена може да преобрази цяла индустрия и да предопредели развитието на бизнеса за десетилетия напред. Как става това? Не и без съдействието на индустрията на възприятията.
Ножицата се разтваря
Интернет заличи границите между стоковите потоци, в които съществуват „ние” и „те”. Това, което ги свързва, е глобалната мрежа. Потребителят е неразделна част от веригата, дори когато не го съзнава. Към стоката и услугата днес го насочва многото шум и реклама в явен и повече в неявен вид. Системата, която създава продукт, се стреми да го продаде. Тя достига до вниманието на потенциалния клиент чрез системата, която прави ПР и реклама, и създава впечатления и впечатления от впечатленията. Ножицата между производителя и потребителя все повече се разтваря за все повече въздействие върху този, който се очаква да купи.
Близо до потребителя
Емоциите продават и затова се разви цяла една икономика на възприятията, която има посредническа роля. Тя придобива все по-гигантски размери. Интересна би била съпоставката между развитието на който и да е сектор и на всички онези, които са допринесли за информираността за това развитие. Има публикации, които обективно отразяват развитието, изобилства от какви ли не мнения и твърдения, друго ниво е отзвукът в социалните мрежи, където реакциите са разнолики. Нито една друга медийна компания обаче не е съчетала обхвата на Фейсбук с нейната способност да достига до целева аудитория. Ако рекламодателите търсят лица с определен профил, Фейсбук им помага да стигнат до конкретните потребители. Това е предимството й пред Гугъл и причината, поради която в търсенето на конкретен адресат социалната мрежа изпреварва другия гигант.
Примамка в капана
Това, което е кошмар за застъпниците на личната тайна, е нирвана за работещите в сферата на маркетинга. Споделянето дава възможност за натрупването на огромни информационни масиви и инструменти за целево въздействие. Технологиите позволяват потребителите да са поставени под наблюдение и техните реакции се изучават постоянно. Камерите в магазините, безкасовите разплащания, технологиите, които са в ръката и на бюрото ни… Това е инструмент на икономиката на възприятията, тъй като някой постоянно събира впечатления за потребителя – от какво той се интересува и нуждае, какво търси, какво избира и харесва, какво коментира, как реагира. На базата на това се правят предвиждания за неговото поведение и в зависимост от профила, който се е оформил за всеки, му се предлага оферта за едно или друго.
Биг Брадър
Фейсбук даде огромна комуникационна възможност на обикновения човек, който независимо от финансовия ресурс, с който разполага, има начин да отправя послания към света чрез социалната мрежа, и да е потребител на посланията на другите. Така става огромен шум в системата. Явлението Фейсбук всъщност не е машина за забавления, а за генериране на пари. Интернет направи възможна и електронната търговия. Глобалната мрежа отвори гигантски възможности да се правят наблюдения над поведението на всеки, който под една или друга форма присъства в мрежата. Така на потребителя тихомълком му „кроят шапка”. Хората имат потребност от общуване, но и в тази тяхна потребност се наместиха търговците. С разширяването но комуникационния обхват, нараства и обхватът на икономиката на възприятията. Посланията в мрежата и извън нея ни влияят, те моделират нашето поведение и като потребители. Този феномен на съвременната комуникация помага както на индустрията, която произвежда продукти и услуги, така и на индустрията, която съдейства те да бъдат по-добре продадени. За да му продават повече и по-добре, потребителят все повече е подлаган на взе повече контрол. Светът се превръща в безкраен Биг Брадър. Много от иновациите са насочени именно към развитието на тази икономика на впечатленията. Разбира се, най-големите печалби от активността на потребителите в мрежата отиват при гигантите Фейсбук, Гугъл и Амазон.
Ум, сърце и Ерос
Гугъл отговаря на всеки въпрос. Търсачката знае съкровените ни тайни, тя е всевиждаща, тъй като научава всичките ни мисли и намерения. Със запитванията си ние й доверяваме неща, каквито бихме споделили само с най-близък до нас човек. От гледна точка на крайния финансов резултат най-успешните бизнеси имат въздействие върху три области в човешкото тяло – ума, сърцето и Ерос в нас. Умът постоянно пресмята и оферти от рода „Повече за по-малко” са добре дошли за него. Сърцето пък е огромен пазар, в който движещата сила е любовта. Пазарът, подвластен на Ерос, е също тъй необятен – той си е свършил работата, преди на следващият ден да се запитате „Къде ми е бил умът”.
Шумът продава. Очакванията също продават – както самите идеи, така продуктите и услугите, за които са създадени високи очаквания. В глобалната мрежа има много емоции и в името на търговската печалба се намира работещ начин за контрол и въздействие върху тях.