Политика
292
Технологичните фирми не са най-голямата заплаха за банките
Конкуренцията в банковия расте с навлизането на все повече технологични играчи в него
572
~ 2 мин. четене
Технологичните компании продължават да „помпат“ мускулите си в областта на финансовите услуги и конкуренцията във вече претъпкания банков сектор продължава да се увеличава.
Според Дейвид Рафаловски, главен технологичен директор в руската държавна Сбербанк, на тези играчи ще им е нужно нещо повече от кеша на големите им марки, за да си съперничат с банковите оператори. „Мисля, че е малко по-сложно от това да имаш банков лиценз и много капитал“, коментира той по време на конференция East Tech West на CNBC в Китай.
„Това е способността да се изработват по поръчка продукти с финансови и нефинансови компоненти“, обръща внимание той.
Думите му идват, след като миналата седмица Google стана поредният технологичен гигант, заявил амбициите си във финансовия сектор. Компанията обяви, че планира да пусне собствена услуга, засега наречена Cache, от следващата услуга. Този ход привлича внимание на фона на идеята на Facebook да лансира своя дигитална валута Libra и портфейл към нея, както и дебютиралата неотдавна кредитна карта на Apple.
Междувременно много традиционни фирми за финансови услуги също инвестират в технологии, обръща внимание Рафаловски. Според него най-голямата заплаха за сегашните титуляри би била липсата на иновации.
„Точно като големите технологични фирми, които влизат на пазара на финансовите институции, много финансови фирми, включително нашата, се обявяват за технологични компании“, казва още той.
Въпросът, според Рафаловски, е какво ще правят банките като цяло – дали ще се оттеглят, ставайки бекграунд на финтех и технологичните компании с огромна потребителска база, или ще се самоиновират и ще създадат също толкова добри, ако не и по-добри, продукти от тези на хай-тек играчите.
Най-голямата руска банка Сбербанк например продължава да инвестира във финансови технологии и нефинансови продукти, изтъква Рафаловски. През юли финансовата институция заяви, че си партнира с местния интернет гигант Mail.ru, за да инвестира 64 млрд. рубли (1 млрд. долара) в услуга за доставка на храна. Ръстът на нефинансовите услуги подчертава диверсификацията на банката. „Мисля, че много финансови компании, макар не всички, ще се справят изключително добре и подозирам, и със сигурност се надявам, че руският пазар ще бъде използван като пример за това как финансовите компании могат да иновират“, обобщи той.