Tesla сваля цените на електромобилите по целия свят
Американският производител нанесе тежък удар по конкурентите си и вероятността от ценова война нараства
Tesla Inc намали с до 20% цените в световен мащаб на своите електрически превозни средства, разширявайки агресивните усилия за отстъпки и предизвиквайки конкурентите си, след като не успя да изпълни прогнозите за доставка през 2022 г.
Този ход бележи обрат в стратегията на автомобилния производител, следвана през последните две години, когато поръчките за нови превозни средства надвишиха предлагането. Той идва и след като изпълнителният директор Илон Мъск предупреди, че перспективата за рецесия и по-високи лихвени проценти означава, че може да намали цените, за да поддържа растежа на продажбите за сметка на печалбата.
Миналата година Мъск призна, че цените са станали „неудобно високи“ и могат да навредят на търсенето. Акциите завършиха надолу с 0.9% в петък, след като в един момент се търгуваха с 6.4% надолу. Миналата година беше най-лошата за акциите на Tesla от създаването на компанията, което според анализатори се дължи на забавянето на растежа в Китай и на разсейването на Мъск с Twitter.
Tesla понижи цените в Съединените щати, Европа, Близкия изток и Африка след поредица от съкращения миналата седмица в Азия. За анализаторите това е ясен удар както срещу по-малките конкуренти, които горят пари с бърза скорост, така и срещу производителите на конвенционални автомобили, които агресивно опитват да навлязат на пазара на електрически превозни средства.
Конкуренцията идва и те отговарят с намаления на цените“, каза Томас Хейс, председател и управляващ член на Great Hill Capital.
Отстъпките може да направят електромобилите достъпни за хора, които преди са били отблъснати от пазара. Купувачите от САЩ и Франция биха могли да се възползват както от отстъпките, така и от федералните данъчни кредити, налични в двете страни за определени покупки на електрически превозни средства.
Намалението на цените в САЩ на най-продавани модели на Tesla – седанът Model 3 и кросоувърът Model Y – е между 6 и 20%, показват изчисления на Reuters. Базовият Model Y сега струва 52 990 долара, намален от 65 990 долара.
Тези намаления са преди федералния данъчен кредит от 7500 долара в САЩ, който влезе в сила за много електрически превозни средства на 1 януари, което може да доведе до отстъпки от над 30%.
Tesla също намали цените на своя луксозен кросоувър Model X и седана Model S в Съединените щати.
Повече субсидии във Франция и САЩ
Говорител на Tesla в Германия каза, че по-ниската инфлация също е фактор за намаляване на цените на най-големия европейски пазар, без да уточнява кои разходи са намалели.
В Германия Tesla понижи цените с между 1 и 17% на Model 3 и Model Y. Най-продаваният Model Y вече струва 44 890 евро, което е с 9100 евро по-малко.
Компанията също така намали цените в Австрия, Швейцария и Франция.
Във Франция клиентите, купуващи Model 3 за 44 990 евро, сега ще получат допълнително намаление чрез правителствена субсидия от 5 000 евро по схема за електромобили с праг на цената от 47 000 евро.
Този ход разширява превозните средства от гамата на Tesla, отговарящи на условията за данъчен кредит от администрацията на Байдън.
Преди намалението на цените петместната версия на Model Y не отговаряше на изискванията, което Мъск нарече „сбъркано“. След намалението на цената, версията за дълги разстояния на Model Y ще отговаря на изискванията.
Deutsche Bank изчисли, че Model Y, след данъчни кредити, може да бъде с 18 000 долара по-малко от Mustang Mach E на Ford. Маржовете на брутната печалба на автомобилите на Tesla, които са сред най-високите в индустрията, ще спаднат с 3 процентни пункта през 2023 г. спрямо 2022 г., изчислява банката, но „смелият офанзивен ход“ на Tesla осигури растеж и постави конкурентите пред големи затруднения, казва още финансовата институция.
Докато акциите на Tesla паднаха с близо 1% след новината, на конкурентите бяха засегнати още по-силно.
Американските автомобилни производители General Motors Co и Ford Motor Co се понижиха съответно с 4.5 и 6%, което ги направи сред най-големите губещи в индекса S&P 500 за широкия пазар. В Европа Stellantis NV спадна с 3.7%, а Volkswagen AG – с 3.6%.
Анализаторът на Wedbush Дан Айвс каза, че този ход може да увеличи глобалните доставки с 12 до 15% тази година и показва, че Мъск отговаря на нарастващата конкуренция.
„Удар в стомаха“
Феновете и клиентите на Tesla се оплакаха, че намаленията на цените поставят в неравностойно положение тези, които наскоро са закупили автомобил.
Грег Удфил от Сиатъл, който купи Model Y през декември, е обмислял да изчака до новата година, за да получи субсидията от САЩ, но е бил привлечен от отстъпка по това време от 3750 долара. Фенът на Tesla, който преди това е притежавал Model 3, каза, че е разочарован от лудориите на Мъск, но е решил да си купи Model Y, защото обича продуктите на компанията.
„Това е удар в стомаха, ако трябва да бъда честен“, каза той пред Reuters, добавяйки, че се чувства несправедливо, че Tesla се е опитала да увеличи продажбите през четвъртото тримесечие с отстъпки, само за да намали още повече цените месец по-късно.
Ако са знаели, че ще свалят цената толкова много, трябваше да го направят просто през декември.“
В Китай, където Tesla намали цените миналата седмица с 6 – 13.5%, собствениците протестираха в центровете за доставка, призовавайки за компенсации.
За 2021 г. Съединените щати и Китай взети заедно са представлявали около 75% от продажбите на Tesla, но те нарастват и в Европа.
Производителят намали цените в Китай и други азиатски пазари миналата седмица, което според анализаторите ще повиши търсенето и ще засили натиска върху конкурентите, включително китайската BYD, да последват примера им в това, което може да се превърне в ценова война на най-големия единичен пазар на електромобили.