United Group инвестира €120 млн. в 4 централи за зелена енергия в България
Телекомуникационната компания прави завой към енергийния бизнес с 3 фотоволтаични електроцентрали и една вятърна

© ECONOMIC.BG / Vivacom
Собственикът на Vivacom и „Нова телевизия“ – United Group – обяви навлизането си в енергетиката с амбициозна инвестиция от 120 млн. евро. Стратегическият ход в тази нова сфера за компанията ще бъде направен в България с изграждането на 3 фотоволтаични електроцентрали и една вятърна.
Завоят към енергетиката идва в момент, когато консумацията на електричество расте с бурни темпове на фона на нуждите на дейта центровете и изкуствения интелект. Както и на фона на амбициите за постигането на въглеродна неутралност и овладяването на глобалното затопляне.
Заедно проектите ще имат обща инсталирана мощност 124 MW и годишно производство от 310 000 MWh – достатъчно за захранване на над 60 000 домакинства всяка година.
От 2027 г. тези проекти ще осигуряват 160% от нуждите от електроенергия за дейността на Групата в България и ще задоволяват 65% от общото електропотребление на UG. Всяка година те ще елиминират приблизително 120 000 тона емисии въглероден диоксид от електроенергийната мрежа в страната.
United Group вече има работеща слънчева централа край Стара Загора – „Могила“. Тя е оборудвана с над 4600 слънчеви панела. С пикова мощност 3 MWp и капацитет за съхранение на енергия от 5.5 MWh, ФЕЦ-ът може да произведе достатъчно енергия, за да захрани няколко хиляди домакинства.
В процес на изграждане са и две още по-големи фотоволтаични централи: „Бараково“ (8MWp) в Югозападна България и „Грамада“ в Северозападна България. Последната ще бъде най-голямата в страната – c 41 MWp, 59 000 панела, 54 МWh батериен комплекс.
Освен това United Group ще изгради и вятърна електроцентрала „Кремена“ в Североизточна България, която ще бъде оборудвана с 15 вятърни турбини с височина над 125 метра и ще има инсталирана мощност от 72 мегавата.
Всички тези проекти ще позволят на компанията да произвежда значително количество чиста енергия и да допринесе за енергийната независимост на България.
Защо България?
Главният изпълнителен директор на United Group Виктория Боклаг изтъкна благоприятната бизнес среда, високообразованите хора и принадлежността към ЕС като част от мотивите компанията да избере България за стартова точка на навлизането си в енергетиката.
Наред с това, страната ни е най-големият пазар за компанията майка – тук са приблизително една трета от общите ѝ операции.
Затова и втората причина е, че определено беше логична стъпка за нас да направим тази голяма инвестиция в най-големия пазар“, каза Боклаг.
„Днес всъщност обявихме навлизането на United Group в енергетиката не само в България, но и като цяло. Наистина се надяваме да разширим този проект и тази бизнес линия в други страни“, коментира Виктория Боклаг.
Една от възможните опции е Хърватия.
Настоящата инвестиция утвърждава ролята на United Group като катализатор на промяната в съответствие с целите на ЕС относно климата и допринася за трансформацията към зелена енергия в България. Крайната цел на компанията е постигане на нулеви нетни емисии в рамките на цялостната си верига на стойността до 2040 г. – ангажимент, който показва водещата ѝ роля в устойчивостта.