Въвеждането на тол такси ще доведе до масови фалити на фирми
Транспортният бранш е в стачна готовност, заяви Галя Топалова

© ECONOMIC.BG / Стоян Йотов
Транспортният бранш е в стачна готовност. Това заяви председателят на Националното сдружение на автобусните превозвачи Галя Топалова пред Economic.bg. Тя обясни, че причината за недоволството на бранша е идеята за въвеждане на електронна система за събиране на тол такси, за която вече бе обявена обществена поръчка за избор на изпълнител.
Според изчисленията на сдружението при цена от 12 ст./км, която е най-ниската, за пътуване до Бургас и обратно на един автобус ще струва 100 лв., а на тир - 200 лв. "Ако това се случи в България, ще се стигне до масови фалити на фирми, дори и на големите. Всеки ще преосмисли своята политика. Това е едно безумие, съсипване на целия бизнес", каза Топалова. Тя коментира, че около 15% от оборота ще бъде такса без включено ДДС.
Галя Топалова отбеляза, че цените ще се вдигнат драстично и за потребителите. Не само на билетите в автобусите, но и на стоките, които се превозват с тежкотоварни автомобили. „Един хляб сигурно трябва да стане 2 лв. при предвидените такси от 26 ст./км за тировете“, коментира тя. Годишно за автобус ще се плащат около 20 000-30 000 лв. в зависимост от броя на превозите.
Линиите са постоянни и съответно превозите се извършват независимо дали има пътници, или не, тъй като транспортът е ежедневен. Топалова изтъкна, че според европейската директива трябва да има компенсации за превозвачите.
„Искат да съберат над 7 млн. лв. на година и да ги инвестират в пътища. Държавата е най-големият инвеститор и тя трябва да влага в репубилканския бюджет. Предвидените тол такси са суми, които не заслужават нашите пътища. Не е редно да взимат парите от нас, след това да ги дават на обществени поръчки, които впоследствие спират, защото са скъпи. Не можем да бъдем инвеститори на магистрали“, категоричен бе председателят на НСАП.
Голяма част от фирмите ще бъдат принудени да излязат на сивия сектор, увери Топалова. Според нея е възможно също автобусният транспорт да се превърне в микробусен.
През следващата седмица ще се проведе среща между превозвачите, Комитетът по транспорт към КРИБ, Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт, които ще излязат с общо становище. Очаква се в сряда да стане ясно дали ще има стачки и ще се спират ли превози.
„Това ще повлияе на целия народ. Стоките ще се увеличат. Заради това хората бягат от България и ще продължават да бягат“, добави още Галя Топалова.
За загубите от блокадите на българо-гръцката граница тя посочи, че те са в доста големи размери и за транспортния бранп и за туризма. Най големи щети обаче понасят тировете, които работят с бързооборотните стоки. Всички фирми в момента са в затруднение, тъй като пазарът е такъв. "Министерство на транспорта не работи, изпълнителната агенция не работи, министърът не вдига телефона, заместник-министърът е в Израел, изпълнителният директор в ДАИ не дава никаква информация. Явно ги е страх“, коментира още Топалова.