Винетките носят нови 70 млн. лв. за пътищата
Реалната им цена е 145 лв., заяви министър Лиляна Павлова

Около 200 млн. лв. годишно са приходите от винетки, които отиват за зимно поддържане, превантивен ремонт и попълване на дупки. С новата цена се очакват приходи от 270 млн. лв. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова пред БНТ.
„При 20 хил. км пътища сами разбирате, че не става с тези пари. Всяко едно повишение на цените на винетките със сигурност създава недоволство и реакцията не винаги е позитивна. Трябва да видим аргументите и обосновката”, посочи тя.
Министър Павлова обясни, че има 3 основни аргумента. „Повишението на цената далеч не е това, което по принцип трябва да бъде. Анализът показва, че цената трябва да е 145 лв. От 2004 г. е казано, че отпада пътният данък и остават пътни винетки. Цената на винетката трябва да нарасне, така че да има минимум 600 млн. лв. приходи”, посочи тя.
Министър Павлова обясни, че се спекулира с другите държави по тази тема. „Там не са безплатни винетките, тъй като всяка една кола, която пътува по републиканските пътища плаща общо 350 евро пътен данък именно за тези пътища”.
Министър Лиляна Павлова коментира, че в Германия няма винетки, но има пътен данък и обърна внимание на това, че в България 190 хил. шофьори получават безплатни винетки. „Това са близо 200 хил. автомобила. Имаме 4 млн. автомобила, които са регистрирани в движение и пътуват по нашите пътища, ако я разделим на 12 месеца е 8 лв. на месец. Всеки един собственик на автомобил сипва гориво, сменя масло. 8 лв. едва ли биха променили бюджета при използването на тази кола. Ако имаш кола и искаш да я караш, има разходи”, добави тя.
Министър Павлова обясни, че от 2009 г. досега са инвестирали над 3 млрд. лв. за строителство на магистрали и ремонт на първокласни пътища. „Едва 1,5 млрд. лв. от тях са от европейската солидарност. Другата половина са от държавния бюджет, които са извън събраните пари от винетки. Това са 20 хил. км пътища, които не са пипани от 20 г. Нормално е да плащаме повече”, каза тя. Във връзка с правителствената делегация в Китай, министър Павлова посочи, че има от тяхна страна официално писмо за инвестиционно намерение.
„Става въпрос за направлението Русе – Велико Търново до връзката със Свиленград. Искат да инвестират в предпроектни проучвания. Нашият маршрут минава през Прохода на Републиката. Инвестиционното намерение на Китай е за отклонение включващо тунела под Шипка”, каза тя. По думите й, се удължава маршрута и в него влиза тунела, който струва 150 млн. лв. „Той е 3,5 км. За Варна – Бургас има предварително намерение и самостоятелно за тунела под Шипка. Въпреки, че ако говорим за пътя на коприната, трябва да говорим за комбинирани инвестиции”, добави министър Павлова.