Все повече китайски приложения завладяват света
Те са изключително добри в изработването на алгоритми за нуждите на потребителите, казват експерти

Снимка: Depositphotos
Все повече държави започнаха да налагат цялостна или частична забрана за използването на Tik Tok заради предполагаеми връзки с Китайската комунистическа партия. Но платформата далеч не е единственото китайско мобилно приложение, което завладява западните пазари.
Компанията за анализи Apptopia изчислява, че други три от 10-те най-добри безплатни мобилни приложения в САЩ също са собственост на китайски фирми. Две от тях са и сред най-теглените във Великобритания, пише BBC.
Ето кои са тези приложения и какво ги прави толкова успешни:
CapCut
Приложението за редактиране на видео CapCut често се предлага като придружаващ редактор за създателите на съдържание в TikTok и е било изтеглено 13 милиона пъти само през февруари, според Sensor Tower.
Приложението предлага набор от функции, предназначени да направят видеоклиповете ви популярни, като добавяте известни песни, филтри и специални ефекти.
CapCut също е собственост на компанията майка на TikTok, ByteDance.
Shein
Shein е глобална модна марка, основана през 2012 г. и сега се оценява на близо 15 милиарда долара, според Forbes. Тя е основана от китайския милиардер Крис Сю и е със седалище в Сингапур.
Бързо търсене на #Shein в TikTok и Instagram ще изведе на повърхността стотици видеоклипове от популярни инфлуенсъри, които се хвалят със скорошния си #Sheinhaul (придобивки от сайта). Той използва основно социалните мрежи, за да се доближи до поколение Z, тъй като предлагат продукти на много ниски цени.
Temu
Измина по-малко от година, откакто това приложение за пазаруване дебютира в САЩ, но бързо изпревари Amazon и Walmart.
Онлайн супермагазинът продава всичко - от облекло до електроника и позволява на потребителите да заобикалят складовите магазини и да купуват директно от китайския производител.
Цените са толкова ниски, че много американци се усъмниха в легитимността му, търсеха, след като компанията пусна реклама по време на тазгодишния Super Bowl.
Компанията е със седалище в Бостън, Масачузетс, но е дъщерно дружество на PDD Holdings, притежаван от Китай гигант за онлайн търговия на дребно, който е специализиран в продукти, предназначени директно за потребителите.
Успехът на китайските приложения в САЩ отчасти се дължи на ожесточената конкуренция, която съществува на вътрешния пазар, където американските приложения са забранени, казват експерти.
Тези китайски компании също са лидери в разработването на алгоритми за препоръки, които са силно пригодени да отговорят на нуждите на потребителите, като тези, използвани от TikTok и приложението WeChat.
Има ли риск за сигурността?
TikTok е първото приложение, притежавано от Китай, което се радва на голям успех на глобалния пазар, но американски законодатели и експерти по национална сигурност предупредиха, че китайските приложения, могат да нарушат поверителността.
Заради същите притеснения Европейската комисия, Обединеното кралство и Канада забраниха TikTok на телефоните на своите държавни служители.
Начинът, по който САЩ и други демократични страни се справят с предизвикателството на китайски приложения като TikTok, които пробиват извън Китай, има наистина дълбоки последици за свободата на словото и свободата на информацията в световен мащаб“, каза Пол Шерер, автор на книгата Four Battlegrounds: Power in the Age Artificial Intelligence.