Възходът на куриерите
Пандемията тласна търсенето и не остана куриерска компания, която да не отчита ръст на предлагането
През изминалата година нестабилната икономическа обстановка даде тласък на пазара на куриерски услуги, като позволи на компаниите да увеличат персонала и да доставят почти двойно повече пратки спрямо 2019 г. Докато редица други сектори издъхваха под ударите на COVID мерките, фирмите за логистика бележеха рекорд след рекорд и се надпреварваха коя първа ще въведе следващото решение, намаляващо шанса от разпространяване на заразата.
„През последния месец от 2020 г. изпратихме най-високия брой пратки до момента – 4 203 745, което е с 42% повече спрямо 2019 г.“, споделя Econt, уточнявайки, че сред причините за големия растеж са дигиталните им логистични решения, благодарение на които през декември са доставили 34% от всички възложени им пратки директно до домовете на получателите.
Пандемията тласна търсенето и не остана куриерска компания, която да не отчита ръст на предлагането. От "Спиди" признават пред Economic.bg, че при тях през последното тримесечие се е наблюдавал ръст на пратките с над 30% на годишна база. Според разносвачът увеличението е вследствие на започнала преди години тенденция.
По време на изолацията електронната търговия се радваше на особено голям интерес. Още преди пандемията онлайн продажбите бяха основната причина за растежа на куриерския пазар. COVID-19 не промени тази зависимост, но със сигурност я засили“, споделя компанията.
Навлизането на интернет в ежедневието ни се засили заради социалната изолация и способите за получаване и предаване на колети значително намаляха. Социалната дистанция пренареди ритъма на бизнеса, като го принуди да пазарува само онлайн и да изпраща важна кореспонденция по същия начин.
От Direct.bg също обясняват позитивните резултати на напасването на клиентите им към обстоятелствата. „Компаниите започнаха да пазаруват спокойно онлайн и дори да изпращат много по-често документи до служители и партньори чрез нас“, сподели куриерът пред Economic.bg.
Глад за иновации и служители
Нуждата от цялостно решение за клиентите се увеличи през изминалата година заради предизвикателствата, пред които пандемията изправи населението. Търговците започнаха да бленуват как да предложат обединяване на онлайн продажбите, логистиката и финансовите услуги и това да не навреди на бюджетите им.
Внедряването на подобни инструменти изисква компетентна работна ръка и достатъчно време за тестове, а в извънредната обстановка не можеш да си позволиш да се забавиш, защото конкуренцията може да те изпревари, а и вече има ваксина, която скоро ще промени правилата на пазарите. Някои от куриерските компании въведоха функция за предизвестие кога ще дойде пратката на адрес, за да могат получателите да управляват по-добре времето си. Други работеха в подкрепа на българските търговци, като издаваха касови бележки вместо тях. Трети създадоха автоматизирани програми за отстъпки, а четвърти предприеха експанзия в количеството на работната ръка и поеха по-голям сегмент от пазара.
От Direct.bg коментираха, че при тях е имало увеличение на персонала с 40%, като то е било достатъчно, за да посрещнат нуждите на клиентите, без това да коства забавяне на пратките им. "Спиди" са увеличили броя на служителите си между 25 и 40% във всички обекти, в зависимост от особеностите на отделните региони на страната.
През миналата година инвестирахме в хора, технологични решения, оборудване и предпазни средства, за да може да отговорим адекватно на новите изисквания на пазара“, коментира публичната компания.
Към момента е рано да се коментират годишните резултати на компаниите в сектора, но можем на видим как гледат пазарите на тяхната дейност. Акциите на "Спиди" са се повишили с 15.5 пр. пункта до 59 лв. от март до втората седмица на януари. Изглежда инвеститорите очакват добрите постижения в сектора да се запазят.
Снимка: www.infostock.bg
Щом търсенето се увеличи, цените скачат
Корелацията между цената на стоката и нейното търсене е в основата на икономиката. От "Лео експрес" обаче коментираха пред Economic.bg, че не виждат причина за увеличаване на цените в сектора, като според тях дори е наложително да се дават преференциални условия, за да се покаже социална отговорност от страна на незасегнатите от пандемията бизнеси. Direct.bg също не е увеличавал тарифите си, защото не е имал основание да го прави.
Нямаме нарушения на бюджетното салдо. Нашата дейност не изискваше преструктуриране, нямаше разходи от тази гледна точка. Единствено увеличихме броя на служителите, за да продължим с изпълнението на целите, които си бяхме заложили“, добави Direct.bg.
Куриерският бизнес зависи от много фактори и анализаторите не се ангажират с коментари дали завидния растеж в сектора ще се окаже устойчив. След пандемията друг важен фактор за запазване на тенденцията е силната икономическа активност.