Западните компании водят неравни битки за марките си в Русия
Много големи корпорации напуснаха страната след нападението срещу Украйна и местни предприемачи се възползват от популярността им

© ECONOMIC.BG / Dreamstime
Западните компании с емблематични марки, като Coca-Cola, които напускат Русия, ще се сблъскат през следващите години със съдебни битки срещу фалшификати и неоторизиран внос, които ще искат да запълнят оставената от тях празнина. А тези дела вероятно ще бъдат твърде неравностойни, тъй като руските съдилища надали ще проявяват много съчувствие към фирмите, които се изтеглят от страната, пише Reuters.
Компаниите започнаха да напускат Русия тази пролет в отговор на натиска на инвеститорите и обществеността, след като Москва изпрати хиляди войници в Украйна. Някои, като Coca-Cola Co, финализираха излизането си през август, докато други, като McDonald's Corp, продадоха бизнеса си. А други, включително Procter & Gamble Co, частично останаха, продавайки основни продукти на руския пазар.
Те защитават търговските си марки, за да не загубят стойност, в случай че някога се върнат в страната, казаха пред Reuters адвокати по интелектуална собственост.
Но са изправени пред вълна от опортюнисти, вносители и спорни съдебни решения.
Coca-Cola, навлязла за първи път в Съветския съюз през 1979 г., вече е впримчена в съдебни битки срещу стоките от сивия пазар, които са неразрешен внос, и руските копия на нейната линия Fanta, според съдебни документи и интервюта със замесени адвокати.
Битките на други компании тепърва започват, тъй като руските предприемачи се стремят да се възползват от добре познатите брандове, които напускат страната.
Роспатент, руската правителствена агенция за интелектуална собственост, получава постоянно заявления за търговски марки, подобни на западните брандове, популярни в страната, каза Робърт Рединг, ръководител на стратегията за съдържание в групата за интелектуална собственост в аналитичната фирма Clarivate Plc, която проследява заявките.
В обичайните времена регулаторът отхвърля заявления за търговски марки, които са идентични или много подобни на вече съществуващи, казаха експерти по интелектуална собственост.
Но руското правителство тази пролет прие указ, позволяващ на бизнеса да използва патенти от държави, считани за „недружелюбни“, като Съединените щати и Обединеното кралство, без да плаща на притежателя на интелектуалната собственост, поставяйки западните марки в отбранителна позиция.
Русия вече разрешава „паралелен внос“ или артикули от сивия пазар – от дамски продукти до всяка марка обувки.
Ситуацията за големите марки в Русия е като „Дивия запад“, каза Кери Кулп, адвокат във Филаделфийската адвокатска кантора за интелектуална собственост Volpe Koenig PC.
Големият въпрос в Русия е дали съдът ще подкрепи западните марки.“
Да дадеш на държавата
Московските предприемачи Александър Герщейн и Вадим Рябченко, които притежават бизнес за производство на превръзки и медицински материали, кандидатстваха за около 20 търговски марки, включително Coca-Cola, Adidas, Mercedes Benz и марката на пелените Pampers на P&G.
Герщайн каза, че фирмата му е в състояние да произвежда артикули като пелени с марка Pampers, а след това може да лицензира други, ако спечели одобрения.
Ако например държавата каже, че иска да произвежда... тогава ще дадем на държавата търговската марка Mercedes“, каза Герщайн. – „И в това няма нищо лошо.“
Той добави, че все още не е чул компаниите да го молят да оттегли заявленията си.
P&G и Adidas отказаха коментар. Mercedes Benz не отговори на исканията за коментар.
Затворена съдебна зала
Coca-Cola досега до голяма степен не е успяла да накара руски съдия да застане на нейна страна в делата срещу производители на газирани напитки от сивия пазар, внесени от Съединените щати, и конкуренти с почти идентични имена, като Fantola, които са наводнили пазара.
Вносителят „Пивоиндустриа“ успя да продаде хиляди кутии Fanta праскова и ананас и Coca-Cola Cherry, въпреки че правителството не е добавило газираните напитки към списъка със стоки, отговарящи на условията за паралелен внос.
„Пивоиндустриа“ купува газираните напитки в американските магазини на Costco и Walmart и обмисля да внася повече, каза изпълнителен директор на компанията. Последната пратка пристигна в Русия през април“, каза Максим Сосов, адвокат на „Пивоиндустриа“.
Coca-Cola иска присъда срещу „Пивоиндустриа“, след като неуспешно се опита да нареди на митниците да блокират доставките на сода, каза Сосов.
Съдията разбира, че паралелният внос е добър, защото е конкуренция, на по-ниска цена и е по-добър за потребителите“, каза Сосов, добавяйки, че той също помага на руския бизнес.
Coca-Cola обжалва решенията на съда и заяви, че „защитава своите добро име и репутация, когато трети страни се опитват да търгуват със световноизвестната марка на компанията.
Reuters не можа да присъства на съдебно заседание по едно от трите дела, заведени от Coca-Cola срещу „Пивоиндустриа“, тъй като базираната в Атланта компания спечели одобрението на съдиятa да блокира публичния достъп – ход, който според Сосов е незаконен. Адвокат на Coca-Cola каза, че информацията, която се разглежда по време на изслушването, „не е публично достъпна“ и тя не може свободно да излага своите аргументи за налагане на присъда на „Пивоиндустриа“.
Coca-Cola отказа да коментира закрития случай.
Coca-Cola през април обжалва решението на руски съд да одобри марката Fantola на компанията за напитки „Черноголовка“ преди конфликта в Украйна, става ясно от съдебни документи.
В нормални времена това би трябвало да е лесна победа за Coca-Cola“, каза Питър Магс, професор по право в Университета на Илинойс и експерт по руското законодателство. „В този момент единственият възможен аргумент на „Черноголовка“ е, че Coca-Cola е изоставила своята марка.“
Изпълнителен директор от „Черноголовка“ обаче каза пред Reuters, че „вече спечелихме това дело няколко пъти... в няколко страни, не само в Русия“.
Ние продължаваме да настояваме, че това, което правим, не е подвеждащо за потребителя“, каза главният изпълнителен директор Наталия Сахнина, настоявайки, че „Черноголовка“ никога не е използвала чужди рецепти, дизайни, имена или шрифтове.
Частицата „Fan“ е и в двете думи... също е във „fantastic“, каза Сахнина.
„Черноголовка“ се стреми към 50% дял от руския пазар на безалкохолни напитки на стойност близо 9 милиарда долара, след като Coca-Cola свива дейността си, съобщи Reuters. Компанията започна да произвежда Cola Chernogolovka през май.
„Боршът на мама“
Някои предприемачи в Русия се опитват да „русифицират“ западните марки, каза Джош Гербен, съдружник и основател на адвокатската кантора Gerben Perrott PLLC.
Германският сладкар Haribo, известен със своите мечета „gummi“, през юни подаде жалба до държавните органи срещу заявление за използване на името „Russian Haribo“ на кирилица, каза говорителят Дженифър Милнс.
Предприемач през май поиска одобрение да използва златните арки и червения знак на McDonald's, украсен с „Боршът на мама“ на кирилица, за кафенета и барове, според документ, открит от адвокатската кантора.
През юни друг предприемач е поискал разрешение да използва марката спортни обувки New Balance на кирилица, според друга документация.
Водещият хамбургер на McDonald's – Big Mac – все още се продаваше на някои франчайзинг места месеци след първото затваряне на веригата през март.
McDonald's и New Balance не отговориха на исканията за коментар.