Може ли бойкотът да убие Facebook?

Световни гиганти обявиха, че спират да плащат за реклама в социалната мрежа

Снимка: БТА
19:49 30.06.2020
Бойкотите могат да бъдат изключително ефективни – както сега това открива Facebook, пише BBC в свой анализ. В края на 18 век аболиционисткото движение насърчава британците да не купуват стоки, произведени от роби. И призивът проработи – около 300 хил. души действително спряха да дават пари за захар например, увеличавайки по този начин натиска за премахването на робството.

Днес актуална тема е кампанията #StopHateforProfit – бойкотът срещу Facebook, който привлече редица големи компании да спрат да плащат на социалната мрежа за реклама. Идеята на инициаторите е да повлияят на гиганта да премахне расисткото и омразно съдържание на платформата.

Броят на компаниите расте, а имената на някои тежат особено. Наред с Coca-Cola, Uniliver и Starbucks, последните включили се в списъка са Ford, Adidas и HP.

Междувременно други онлайн платформи като Reddit и Twitch предприеха мерки за ограничаването на омразното съдържание.

Загуба на доверие

Може ли този бойкот да навреди на Facebook? Краткият отговор е да, пише BBC, изтъквайки, че огромната част от приходите на компанията идват от реклами.

Дейвид Къминг от Aviva Investors заяви, че загубата на доверие и усещането за липса на морален кодекс може да „унищожи бизнеса“.

В петък цената на акциите на Facebook падна с 8%, вследствие на което пък Марк Зукърбърг загуби около 7 млрд. долара от състоянието си.

Големият въпрос е да всичко това може да отиде по-далеч и да донесе екзистенциална заплаха за дългосрочното бъдеще на Facebook. В този ред на мисли трябва да се отбележи, че това не е първият бойкот срещу компания.

През 2017 г. водещи брандове обявиха, че спират да се рекламират в YouTube, отново заради расистки и хомофобски видеоклипове, в които тяхното име попадаше автоматично. Случаят вече е забравен, но платформата за видео все пак бе принудена да промени правилата си за реклама.

Освен тази, има и други причини да се смята, че този бойкотът срещу Facebook не е толкова вреден всъщност.

Малки загуби

Първо, много компании се ангажираха само с едномесечен бойкот през юли. Второ, а може би и по-значително, голяма част от приходите от реклами във Facebook идват от хиляди и хиляди малки и средни предприятия, а не от големите брандове.

По данни на CNN 100-те бранда с най-високи разходи за търговско позициониране във Facebook генерират едва 4.2 млрд. долара от общите рекламни приходи на компанията през миналата година, или около 6%. Към момента в списъка на бойкотиращите са именно такива брандове, докато нито една от многото средни компании не е. Що се отнася до по-малките, те „не могат да си позволят да не рекламират“ във Facebook, посочва Мат Морисън, ръководител стратегия в рекламната агенция Digital Whiskey. Той обяснява, че за тях е много по-евтино и ефективно да се позиционират в социалната мрежа, отколкото по телевизията.

„Единственият начин, по който работи бизнесът ни, е да имаме достъп до тези силно таргетирани аудитории, които не са публика на масовите медии, така че ще продължим да рекламираме“, казва Морисън.
А Facebook изглежда като добър избор за лобиране. Структурата на социалната мрежа дава на Марк Зукърбърг огромна сила за постигане на промяна.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: facebook | реклама | бойкот