Изрядните шофьори с по-евтина "Гражданска отговорност"
При катастрофа ще се плаща по-скъпа полица, системата стартира от лятото
Изрядните шофьори ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност", а тези, които са предизвикали катастрофи - по-скъпа. Това ще стане от лятото, когато се очаква да заработи т. нар. система "бонус-малус". Тя ще изчислява цената на задължителната полица според поведението на шофьора, пише "Стандарт".
Въвеждането на "бонус-малус" се планира от няколко години, но реално все още няма система, която да позволи проверка колко катастрофи е причинил водача, когато той отиде да поднови изтеклата си "Гражданска отговорност".
Ситуацията обаче ще се промени до средата на годината. В момента Комисията за финансов надзор съвместно с Гаранционния фонд, Асоциацията на българските застрахователи и родна софтуерна компания подготвят единна система, в която самите застрахователни дружества ще въвеждат данни за всяко ПТП, заведено при тях по "Гражданска отговорност" и "Каско". Тя ще надгради работещата от няколко години система за издаване на т.нар. електронни полици, а администрацията й ще бъде поверена на Гаранционния фонд.
В базата данни ще бъде въведена информацията от всички получени в застрахователните дружества двустранни констативни протоколи от ПТП-та за щети по "Гражданска отговорност" и "Каско" от началото на 2009 г. насам. В системата ще бъдат вкарани и протоколите, издадени от КАТ при посетените от полицаи катастрофи от началото на 2010 г. насам.
През март се очаква да започне тестването на регистъра, а в края на полугодието да се пристъпи към окончателното му въвеждане. След това всеки агент или застрахователен брокер ще бъде задължен да провери дали клиентът е причинявал катастрофи или не. В зависимост от резултата ще бъде определена и индивидуалната цена на задължителната автополица, което ще даде реален старт на системата бонус-малус.
За шофьорите, които често причиняват катастрофи цената може да скочи до 7 пъти, а примерните шофьори може да получат отстъпки.
Осем застрахователни компании вече подават данни към единната система за ПТП-тата у нас. Въпреки че тя още не е официално приета и е в процес на разработка от спечелилата конкурса софтуерна компания, информацията вече се събира и по този начин се правят първоначални тестове на системата.
За да заработи системата обаче ще трябва да има и промяна в Кодекса за застраховането, обясняват специалистите. В кодекса ще бъде записано, че Комисията за финансов надзор трябва да изготви наредба, която да задължи застрахователите да използват базата данни с виновно причинените катастрофи и така да определят цената на "Гражданска отговорност" индивидуално за всеки шофьор.