Най-лошото за българския износ предстои
През първите шест месеца експортът е на предкризисните нива, но през второто и третото тримесечие бизнесът очаква влошаване
Износът през 2011 г. е нараснал с 30.2% на годишна база. Данните бяха изнесени от Националния статистически институт (НСИ) и са окончателни. Новината е наистина положителна, предвид това, което се случва в Европа през последните пет години. В номинална стойност експортът е за рекордните 40 млрд. лв., което надхвърля и предкризисните нива.
Освен окончателните данни за 2012 г., НСИ обяви и предварителните цифри за износа през първите седем месеца. В сравнение със същия период на 2011 г. отново има ръст, но от едва 1.7%. От гледна точка на базата за сравнение, която е изключително силната 2011 г., е нормално процентното увеличение да е по-малко. От гледна точка на самият процент на увеличението обаче се вижда, че той е прекалено малък.
За първите седем месеца на 2011 г. годишното увеличение достигна близо 40%, през 2010 г. - 25%. В крайна сметка в края на тези години ръстът беше съответно с 30.2% и 33%.
Прогнозите на икономистите за 2012 г. варират, но не преминават едноцифрения ръст. В свой доклад от началото на годината "УниКредит Булбанк" дори прогнозира, че в края на тази година износът ще отчете спад около 1%. За последно експортът на България намаля през 2009 г. - с 23% на годишна база.
Според председателя на Асоциация на индустриалния капитал и изпълнителен директор на "Стара Планина Холд" Васил Велев второто и третото тримесечие на тази година ще са още по-лоши за износа. "През първото полугодие износът е добре и в номинална стойност надхвърля постигнатия през 2011 г. резултат. Проблемите за експорта обаче ще започнат през третото и четвъртото тримесечие", коментира за Economymagazine.bg Велев.
Според него основните проблеми пред експортните компании в България е стагнацията по целия свят и рецесията в Европа. Той е на мнение, че слабото потребление в Европа няма как да бъде компенсирано с износ за Китай, поне не скоро.
Данните на НСИ за търговските отношения на България с държавите от ЕС са към края на юни. От тях става ясно обаче, че износът на България към основните ни търговски партньори като Германия, Румъния, Белгия, Италия и Франция или намалява значително на годишна база, или има незначителен ръст.
От цифрите става ясно още, че за периода януари - юни експортът към Китай се е увеличил с 90%. Статистиката показва обаче, че независимо от доброто представяна на български стоки в Китай, в голяма част от останалите развиващи се пазари също има спад при вноса на български стоки.
"Износът за арабските държави намалява, а Китай не може да компенсира по-слабото търсене от страна на ЕС, поне не скоро", коментира Велев. Според него в тази ситуация решението е да се оптимизира производството и да се разработват нови пазари.
Той добави, че в дружествата, които управлява, част от инвестиционния холдинг "Стара Планина Холд", оптимизацията вече е започнала. "Някъде работната седмица е четири дневна. Оптимизираме производството с по-малко хора и повече работа", добавя той.