Няма как да очакваме растеж при нестабилна политическа обстановка
Най-сигнално действие за намеренията на правителството в икономиката ще бъде бюджетът за 2014 година
Защо не можем да очакваме висок икономически растеж при нестабилна политическа обстановка? Защото в такава ситуация икономическите агенти стават пасивни и заемат защитни позиции, т.е. фирмите не инвестират, не наемат персонал, трупат резерви, оптимизират разходи, а потребителите ограничават потреблението си и предпочитат да спестяват. Това пише в свой коментар за "Стандарт" изпълнителният директор на ФБК "Логос-ТМ" Андрей Георгиев.
Той припомня, че почти през цялата година политическата обстановка у нас е напрегната. Данните за Брутния вътрешен продукт (БВП) през второто тримесечие на годината показват, че България вече е на опашката в ЕС по икономически растеж, докато доскоро, макар и с нисък растеж, беше в челото на класацията. Нещо повече, през второто тримесечие родната икономика е произвела с 0.1% по-малко в сравнение с първото тримесечие на годината - спад, какъвто не бяхме виждали от края на 2009 г. насам, припомня Андрей Георгиев.
"С това България се нарежда сред двойкаджиите на ЕС, като по-зле от нашата са се представили само икономиките на Словения, Холандия, Кипър и Италия. В Евростат към момента липсват данни за Ирландия, Гърция, Хърватска, Люксембург и Малта. Но дори и да предположим, че всичките те са имали по-лошо икономическо развитие от България през второто тримесечие, то пак очевидно оставаме в долната половина на класацията по икономически растеж на 28-те членки на съюза. Разбира се, вината за това не може да се търси в новото правителство, а в цялостната слабост на политическата система да излъчи реформаторско управление с високо обществено доверие", пише в коментара на Андрей Георгиев за 100-те дни на правителството на Пламен Орешарски.
Безусловно най-точният ход в икономиката на новите управляващи в тези 100 дни беше категорично заявеното намерение за навременно връщане на ДДС и за разплащане на задълженията на държавата към бизнеса. По отношение на ДДС виждаме нова политика от страна на управленеца Орешарски, защото в правителството, в което беше финансов министър, също се задържаше ДДС в сходни размери с правителството на ГЕРБ. По отношение на задълженията към бизнеса не стана много ясно дали ще се разплащат всички задължения или само тези на МВР и МО, за които се говореше при актуализацията на бюджета. Въобще не е ясно какво се случва с огромните задължения на общините към бизнеса и със задълженията по различни европрограми, които се бавят с месеци. Но така или иначе държавата е крайно време да се превърне в перфектен платец, защото от нея тръгват всички тези процеси на натрупване на задължения в икономиката.
Най-сигнално действие за намеренията на правителството в икономиката ще бъде бюджетът за 2014 година. От него ще стане ясно дали ще се правят реформи, или ще се пази статуквото, като предизборно се задоволяват само интересите на отделни групи избиратели. Няма да е пресилено да се каже, че от предложения бюджет за 2014 година ще се разбере дали това правителство има намерение да остави някаква следа, някакви дългосрочни позитивни ефекти в държавното управление, или вече се е приготвило за избори през май, предлагайки един чисто предизборен бюджет.